DROPS Baby / 16 / 27

Little Jamboree Socks by DROPS Design

DROPS sokker i ”Fabel”

DROPS design: Modell nr fa-018-by-b
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 – 3/4) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm
Passer skostr: 15/17-18/19-20/21 (22/23-24/25)

Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio

DROPS SETTP NR 2,5 –
eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
-----------------------------------------------------------------

1.P (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 (7-8) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 (7-8) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.P (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 8-10-10 (10-12) m på p.

FELLETIPS-1:
Fell slik før vrbord-m: 2 rett sammen.
Fell slik etter vrbord-m: Ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

FELLETIPS-2:
Fell slik før merket: 2 rett sammen.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

SOKK:
Legg opp 44-48-48 (52-56) m på settp 2,5 med Fabel. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 7-8-9 (10-11) cm. Behold de første 18-22-22 (22-26) m på p til hæl (de øvrige 26-26-26 (30-30) m settes på 1 tråd = oppå foten) Strikk glstrikk over hæl-m i 3-3½-4 (4-4½) cm – sett i 1 merke. Deretter strikkes Hælfelling – SE FORKL OVER!
Videre plukkes det opp 8-9-10 (11-12) m på hver side av hælen og m fra tråden oppå foten settes tilbake på p = 50-54-56 (62-66) m. Fortsett med vrbord over 26-26-26 (30-30) m på oversiden av sokken og glstrikk over de resterende m. SAMTIDIG felles det 1 m på hver side av vrbord-m – SE FELLETIPS-1 på hver 2.omg totalt 5-7-6 (7-9) ganger = 40-40-44 (48-48) m.
Strikk r over r og vr over vr til sokken måler 7-8-9 (10-12) cm fra merket på hælen (det gjenstår nå 3-3-3 (4-4) cm). Sett 1 merke i hver side av sokken, dvs slik at det blir 20-20-22 (24-24) m på oversiden og undersiden av sokken. Fortsett med glstrikk over alle m – SAMTIDIG felles det 1 m på hver side av hvert merke – SE FELLETIPS-2: Fell på hver 2.omg 3 ganger og deretter på hver omg 5-5-6 (7-7) ganger = 8 m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m. Sokken måler ca 10-11-12 (14-16) cm.