DROPS / 123 / 28

Hometown by DROPS Design

DROPS poncho ”Symphony”- tai "Melody"-langasta tai "Brushed Alpaca Silk"- + "Alpaca"-langoista, “Alpaca”-langasta neulotuilla reunuksilla. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro WW-034
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS SYMPHONY:
600-650-750 g nro 02, beige
Sekä: Garnstudion DROPS ALPACA:
200-200-300 g nro 0618m, eco vaalea beige-mix

Tai:
Garnstudion DROPS BRUSHED ALPACA SILK:
150-175-200 g nro 05, beige
Sekä: Garnstudion DROPS ALPACA:
450-500-650 g nro 0618, eco vaalea beige mix (sis. pääntien ja hihan reunukset)

Tai:
Garnstudion DROPS MELODY:
300-350-400 g nro 15, beige
Sekä: Garnstudion DROPS ALPACA:
200-200-300 g nro 2020, vaalea kameli

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 6 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40) cm NRO 4 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 15 s x 20 krs sileää neuletta 1-kertaisella Symphony-langalla, 1-kertaisella Melody-langalla tai 1-kertaisella Brushed Alpaca Silk- + 1-kertaisella Alpaca-langalla, puikoilla nro 6 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

muoto: korkeakauluksinen, ohjetyyppi: ponchot,

KAVENNUSVINKKI 1 (keskietu ja keskitaka):
Kavenna työn oikealla puolella 2 silmukan molemmin puolin seuraavasti:
3 s:n PÄÄSSÄ merkkilangasta: 2 s oikein yhteen, 1 o. Merkkilangan JÄLKEEN: 1 o, ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2 (sivut):
Kavenna neulomalla 2 s oikein yhteen ennen merkkilankaa, ja neulomalla 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) merkkilangan jälkeen.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Neulotaan aluksi kahtena kappaleena, sitten kappaleet yhdistetään ja jatketaan neulomista suljettuna neuleena. Piirroksen nuolet näyttävät neulomissuunnan.

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 6 Symphony-langalla, Melody-langalla tai Brushed Alpaca Silk- + Alpaca-langalla 162-180-198 s. Neulo 4 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Kiinnitä 1 merkkilanka työn keskelle, 81-90-99 s:n jälkeen.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka neulomalla sileää neuletta ja luo SAMALLA 2 seuraavan krs:n loppuun 2 s (= hihojen alareunat). Toista tällaiset lisäykset kummassakin reunassa joka 2. krs yht. 9-10-11 kertaa (= 18-20-22 lisättyä s kummankin hihan alareunassa). SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 3 cm, kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen krs:lla yht. 46-52-58 kertaa. HUOM: Kun olet lisännyt kaikki tarvittavat s:t hihojen alareunoja varten ja työn pituus on n. 10-11-12 cm, neulo 1 krs työn nurjalta puolelta ja laita sitten työ odottamaan.

ETUKAPPALE:
Neulo kuten takakappale.

PONCHO:
Ota kaikki s:t samalle pyöröpuikolle ja jatka neulomista suljettuna neuleena. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka ensimmäisen puolikkaan silmukoiden jälkeen (= sivut). Jatka keskiedun ja keskitakan kavennuksia kuten aiemmin. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 12-12-13 cm, kavenna kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 6. krs (eli 3 cm välein) yht. 13-15-17 kertaa (eli lopulliseen mittaan asti). Kun kaikki tarvittavat kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 160-172-184 s. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 51-57-63 cm.

KAULUS:
Vaihda puikkoihin nro 4 ja kaksinkertaiseen Alpaca-lankaan. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 80-86-92 s. Neulo 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 20-22-24 s = 100-108-116 s. Neulo nyt kaikilla silmukoilla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 28 cm, päätä s:t LÖYHÄSTI joustinneuletta neuloen.

HIHAN REUNUS:
Ompele takakappaleen ja etukappaleen alimmat 4 ainaoikeinneulottua kerrosta yhteen muutamin pistoin kummassakin sivussa (hihan alareunan ympärys on nyt n. 24-26-30 cm). Reunus neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Poimi hihan alareunasta sukkapuikoille nro 4 kaksinkertaisella Alpaca-langalla 44-48-52 s. Neulo 1 krs nurin. Neulo sitten kaikilla silmukoilla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 12 cm, päätä s:t joustinneuletta neuloen. Neulo toisen hihan reunus samoin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 123-28 alkuperäisohjeeseen.