DROPS Extra / 0-683

DROPS Extra 0-683 by DROPS Design

DROPS kort vest met korte mouwtjes in gerstekorrel van ”Merino Extra Fine”.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

DROPS design: Model nr. ME-049-by
---------------------------------------------------------
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4) jaar
Maat in cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Materiaal: DROPS MERINO EXTRA FINE
100-100-100 (100-150) gr. kleur nr. 08, lichtbeige mix
Een restje van kleur nr. 01, naturel (voor de gehaakte randen)

DROPS BREINLD 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 st x 34 nld in gerstekorrel = 10 x 10 cm.
DROPS HAAKNLD 4 mm (voor de randen).
DROPS LICHT HOUTEN KNOOP nr. 503: 2 stuks.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

leeftijd / maat: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2 jaar (92 cm), 3-4 jaar (98/104cm), 6-9m (68/74cm), mouwen: korte mouwen, pattern type: spencer, shape: omslagvest, v-hals,

Nld 1: * 1 st recht, 1 st av *, herhaal van *-*.
Nld 2: recht boven av en av boven recht.
Herhaal nld 2.
TIP VOOR HET MEERDEREN:
Maak alle meerderingen in de buitenste st door 2 st te breien in dezelfde st.
TIP VOOR HET MINDEREN:
Maak alle minderingen aan het begin van de nld door 2 st recht of av samen te breien.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
ACHTERPAND:
Zet 42-48-54 (60-66) st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 4.5 mm en lichtbeige mix. Brei GERSTEKORREL – zie boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Meerder bij een hoogte van 2-3-3 (4-4) cm 1 st aan iedere kant – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal dit meerderen aan iedere kant bij een hoogte van 5-6-7 (8-8) cm = 46-52-58 (64-70) st. Kant bij een hoogte van 8-9-10 (11-12) cm 4-4-4 (5-5) st af aan het begin van de volgende 2 nld voor de armsgaten en minder dan 1 st aan het begin van iedere nld in totaal 4-4-5 (5-6) keer aan iedere kant – Zie TIP VOOR HET MINDEREN = 30-36-40 (44-48) st. Kant bij een hoogte van 16-18-20 (22-24) cm de middelste 14-16-18 (20-20) st af voor de hals en brei iedere schouder apart verder. Minder 1 st langs de hals in de volgende nld, brei 1 nld zonder te minderen en minder 1 st langs de hals in de volgende nld = 6-8-9 (10-12) st over voor de schouder. Kant af in gerstekorrel bij een hoogte van 18-20-22 (24-26) cm. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

LINKER VOORPAND:
Zet 15-17-19 (21-23) st op (inclusief 1 kant st aan de zijkant) met nld 4.5 mm en lichtbeige mix.
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT!
Brei gerstekorrel en meerder TEGELIJKERTIJD in de eerste nld 1 st middenvoor – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN! Herhaal dit meerderen elke nld (dus aan de goede kant en aan de verkeerde kant) in totaal 8-8-7 (5-1) keer en dan om de nld in totaal 3-4-6 (9-14) keer. Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 2-3-3 (4-4) cm 1 st aan de zijkant en herhaal dit meerderen bij een hoogte van 5-6-7 (8-8) cm. Als alle meerderingen gedaan zijn, staan er 28-31-34 (37-40) st op de nld. Kant bij een hoogte van 8-9-10 (11-12) cm af voor de armsgaten aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. Minder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 8-9-11 (12-14) cm 1 st middenvoor voor de hals – Zie TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen om de nld in totaal 14-15-16 (17-17) keer = 6-8-9 (10-12) st over voor iedere schouder. Ga verder tot een totale hoogte van 18-20-22 (24-26) cm en kant af in gerstekorrel.

RECHTER VOORPAND:
Zet op en brei als het linker voorpand, maar in spiegelbeeld.

MOUW:
Wordt heen en weer gebreid op de nld. Zet 28-30-34 (38-42) st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 4.5 mm en lichtbeige mix. Brei gerstekorrel en minder TEGELIJKERTIJD 1 st aan het begin van de eerste 2 nld – Zie TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen aan het begin van iedere nld tot het werk ongeveer 4.5 -5.5 -6.5(7.5 -7.5) cm meet. Kant nu 2 st af aan het begin van de volgende 2 nld en kant de overgebleven st af in gerstekorrel.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden dicht. Naai de zijnaden dicht in de kant st en naai de mouwtjes in het lijf – naai de mouwtjes in het lijf ongeveer 2-3 cm vanaf waar de armsgaten beginnen. Naai knopen op de linker voorbies. Gebruik de gehaakte rand als knoopsgaten.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand rond de opening, inclusief de onderkant, met haaknld 4 mm en naturel als volgt: 1 v in de eerste st, * 3 l, 1 stk in de eerste l, sla ongeveer 1-1.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* en eindig met 1 v in de eerste st.
Haak een rand langs de mouwranden als volgt met haaknld 4 mm en naturel – begin waar de mouw aan het achterpand is genaaid: 1 v in de eerste st, * 3 l, sla ongeveer 1-1.5cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-*.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-683.