DROPS / 120 / 25

Miriam by DROPS Design

Lyhythihainen DROPS jakku karhunvatukkakuvioilla kaksinkertaisesta “Alpaca”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro Z-484
------------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
250-250-300-300-350-400 g nro 3720, keskiroosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 20 s x 24 krs mallineuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

DROPS HELMIÄISNAPPI (522): 3 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: karhunvatukka, muoto: kaarevat etukappaleet, v-aukko, ohjetyyppi: bolero, liivi,

KARHUNVATUKKAKUVIOT:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. 1 mallikerta = 4 s (1. krs = nurja puoli).

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

LISÄYSVINKKI (sivulisäykset):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Lisää 4 s neulomalla samaan silmukkaan 5 s seuraavasti: 1 n, 1 langankierto, 1 n, 1 langankierto, 1 n. Seuraavalla krs:lla silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti.

KAVENNUSVINKKI:
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella (eli nurjilla kerroksilla). Kavenna näin kerroksen ALUSSA: Neulo 5 n, vedä ensimmäinen s 4 viimeisen s:n yli, vedä seuraava s 3 viimeisen s:n yli, vedä seuraava s 2 viimeisen s:n yli ja vedä toiseksi viimeinen s viimeisen s:n yli = 1 s jäljellä oikean käden puikolla. Kavenna näin kerroksen LOPUSSA: 5 s nurin yhteen.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan kolmas ja neljäs s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun etureunan pituus on:
KOKO S: 2, 7½ ja 13 cm.
KOKO M: 2, 8 ja 14 cm.
KOKO L: 2, 8½ ja 15 cm.
KOKO XL: 2, 9 ja 16 cm.
KOKO XXL: 2, 9½ ja 17 cm.
KOKO XXXL: 2, 10 ja 18 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo pyöröpuikolle nro 4,5 kaksinkertaisella Alpaca-langalla 108-124-140-156-184-204 s. Kiinnitä 1 merkkilanka 20-24-28-32-40-44 s:n päähän kummastakin reunasta (= 68-76-84-92-104-116 s merkkilankojen välissä takakappaleessa).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Neulo 1 krs nurin oikealta puolelta. Jatka neulomalla KARHUNVATUKKAKUVIOITA (ks. selitys yllä) ja luo SAMALLA 4. krs:n loppuun keskelle eteen 4 s. Seuraavalla krs:lla näillä 4 s:lla neulotaan mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, luo myös tämän krs:n loppuun keskelle eteen 4 s. Seuraavalla krs:lla näillä 4 s:lla neulotaan mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. *Neulo 2 krs ilman lisäyksiä, luo sitten 2 seuraavan krs:n loppuun 4 s*, toista *-* yht. 2 kertaa. Neulo 2 krs ilman lisäyksiä. Luo sitten 2 seuraavan krs:n loppuun 5 s etureunoja varten = 142-158-174-190-218-238 s. Jatka mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. TARKISTA NEULETIHEYS!
SIVULISÄYKSET: Samanaikaisesti kun työn pituus on n. 7 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, lisää kummankin merkkilangan vasemmalla puolella 4 s (KS. LISÄYSVINKKI). Kun työn pituus on n. 10-10-10-11-11-11 cm, lisää kummankin merkkilangan oikealla puolella 4 s. Kun työn pituus on n. 13-13-13-15-15-15 cm, lisää kummankin merkkilangan vasemmalla puolella 4 s ja kun työn pituus on n. 16-16-16-19-19-19 cm, lisää kummankin merkkilangan oikealla puolella 4 s = 174-190-206-222-250-270 s. Poista merkkilangat.
NAPINLÄVET: Samanaikaisesti kun etureunan pituus on 2 cm (työn pituus luomisreunasta mitattuna on nyt n. 8 cm), tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 20-21-22-23-24-25 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 5 s ainaoikeaa, neulo 36-40-44-48-56-60 n, päätä 8 s kädentietä varten, neulo 76-84-92-100-112-124 n, päätä 8 s kädentietä varten, neulo 36-40-44-48-56-60 n ja 5 s ainaoikeaa. Neulo sitten osat erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 76-84-92-100-112-124 s. Jatka mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti ja kavenna SAMALLA seuraavalla oikean puolen krs:lla kummassakin reunassa 4 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs yht. 2-2-3-4-5-6 kertaa = 60-68-68-68-72-76 s. Kun työn pituus on 36-38-40-42-44-46 cm, päätä keskimmäiset 28-28-28-28-32-36 s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet (= 16-20-20-20-20-20 s) erikseen. Päätä loput s:t kerralla kun työn pituus on 38-40-42-44-46-48 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VASEN ETUKAPPALE:
= 41-45-49-53-61-65 s. Jatka mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti ja kavenna sivussa kädentietä varten kuten takana. Päätä SAMALLA keskiedun etureunan 5 s. Kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla pääntien reunassa 4 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällainen kavennus joka 4. krs yht. 3-3-3-3-4-4 kertaa = 16-20-20-20-20-20 s jäljellä olalla. Päätä loput s:t kerralla kun työn pituus on 38-40-42-44-46-48 cm.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 4,5 kaksinkertaisella Alpaca-langalla 50-54-58-62-66-70 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 1 krs nurin (= oikea puoli). Jatka neulomalla karhunvatukkakuvioita, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, kavenna kummassakin reunassa 4 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 6. krs yht. 3 kertaa = 26-30-34-38-42-46 s. Kun työn pituus on 10 cm, päätä s:t oikein silmukoin työn nurjalta puolelta.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Hihaa ei voida kiinnittää pitkin koko kädentien reunaa. Taita aluksi hiha kaksinkerroin ja kiinnitä 1 merkkilanka hihan yläreunan keskikohtaan. Aseta hihan merkkilanka olkasauman keskelle, kiinnitä sitten hiha toiseen sivuun niin pitkälle kuin se ylettyy. Kiinnitä hiha toiseenkin sivuun samoin. Hihan alle jää n. 9-9-11-13-15-17 cm:n pituinen aukko. Kiinnitä lopuksi napit.

Piirros

= Nurjalta puolelta: Neulo 3 n, vedä ensimmäinen neulottu s 2 viimeisen s:n yli, vedä sitten toinen s viimeisen s:n yli = 1 s jäljellä
= Nurjalta puolelta: Neulo samaan silmukkaan 3 s näin: 1 o, 1 n, 1 o
= Oikealta puolelta: Neulo nurjaa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 120-25 alkuperäisohjeeseen.