• Free Pattern
  • Free Pattern
Ändra språk:

Seaside Blues by DROPS Design

Virkad DROPS filt med rutor i ”Karisma”.

Add to favorites
DROPS 120-3

DROPS design: Modell nr U-592
--------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 90 cm
Längd: ca 110 cm

Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
350 g nr 01, naturvit
150 g nr 30, ljus jeansblå
150 g nr 37, mörk blågrön
150 g nr 43, isblå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller den virknål du måste ha för att få 15 st på bredden på 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Gå vidare till mönster...)

Rättelser till detta mönster (efter publicering)

VARV 2:
3 lm (= 1 st), 1 st i 1:a av de 3 lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp),

Uppdaterad online: 17.02.2010 (Tryckta kataloger innehåller inte dessa rättelser)

Se alla rättelser till katalog DROPS 120

  • Sverige
Garnsort
Deals från
  • DROPS KARISMA UNI COLOUR (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    26.00 SEK
    17.00 SEK
    15.00 SEK
  • DROPS KARISMA MIX (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    26.00 SEK
    17.00 SEK
    15.00 SEK

Tips & Hjälp

Lär dig något nytt varje dag!

Vet du inte hur du ska komma igång med detta mönster? Under fliken "Videor" längst upp på sidan hittar du en lista över instruktionsvideor som kan hjälpa dig – de finns på alla våra mönster!
Det är inte allt - vår "Tips & Hjälp" avdelning är fylld av tips och bra idéer till hur du kan komma igång med alla våra mönster – eller med din egen design!

Gå in på DROPS Video Bibliotek och hitta hundratals instruktionsvideor och titta gärna närmre på våra garner, eller besök delen med Lektioner för att få steg för steg vägledning! "Tips & Hjälp" är också full av mönster-inspiration, modeller av DROPS fans och så mycket mer! Se här!
--------------------------------------------------------
FÄRGBYTE:
Ruta 1:
Varv 1 - 2: ljus jeansblå
Varv 3: naturvit
Varv 4 - 5: isblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 2:
Varv 1 - 2: mörk blågrön
Varv 3: isblå
Varv 4 - 5: ljus jeansblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 3:
Varv 1 - 2: ljus jeansblå
Varv 3: natur
Varv 4 - 5: mörk blågrön
Varv 6 - 8: natur

Ruta 4:
Varv 1 - 2: isblå
Varv 3: ljus jeansblå
Varv 4 - 5: mörk blågrön
Varv 6 - 8: natur

Ruta 5:
Varv 1 - 2: mörk blågrön
Varv 3: ljus jeansblå
Varv 4 - 5: isblå
Varv 6 - 8: natur

Ruta 6:
Varv 1 - 2: isblå
Varv 3: mörk blågrön
Varv 4 - 5: ljus jeansblå
Varv 6 - 8: natur

MONTERING:
Se diagr M.1 och M.2 för montering av rutorna.
--------------------------------------------------------

FILT:
Virka totalt 30 rutor, 5 rutor av varje sort – se FÄRGBYTE! Rutorna virkas sedan ihop.

RUTA:
Virka 4 lm med 1 tråd Karisma med virknål nr 5 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.

VARV 1: 4 lm (= 1 st + 1 lm), *1 st om lm-ringen, 1 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v = 8 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VARV 2: 3 lm (= 1 st), 1 st i 1:a av de 3 lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp). Virka * 1 lm, 1 st om nästa lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st om samma lm, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp). Virka * 1 lm, 1 st i nästa st, men vänta med den sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 st i samma st, men vänta med den sista genomdragningen (= 3 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag nålen genom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-grupp)*. Upprepa från *-* varvet ut, avsluta med 1 st-grupp om sista lm, 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v = 16 st-grupper. Klipp av tråden.

VARV 3: Byt färg. Virka 4 lm, *3 st om nästa lm, 1 lm*, upprepa *-*, avsluta med 2 st i sista lm och 1 sm i 3.lm från början av v. Klipp av tråden.

VARV 4: Byt färg. 1 lm, 1 fm om första lm, *3 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om samma lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm, 7 lm, 1 fm om samma lm, 3 lm, 1 fm om nästa lm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 1:a fm från början av v. (Det är de fyra 7-lmbågarna som senare utgör hörnen).

VARV 5: 1 lm, 1 fm i första fm från förra varvet, *hoppa över 3-lmbågen, i nästa 3-lmbåge virkas det så här: 4 st, 1 lm, 4 st. Hoppa över nästa 3-lmbåge, 1 fm i nästa fm, hoppa över nästa 3-lmbåge, i 7-lmbågen virkas det så här: 6 st, 2 lm, 6 st. Hoppa över nästa 3-lmbåge, 1 fm i nästa fm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm från början av v. Klipp av tråden.

VARV 6: Byt färg. *1 st(=ersätts av 3 lm första gång)i 1.fm, 3 lm, 1 fm om lm i 8-stgruppen, 3 lm, 1 st i nästa fm, 5 lm, i hörnet (2-lmbågen) virkas det så här: 1 fm, 3 lm, 1 fm, 5 lm*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v.

VARV 7: Virka * 4 st(= ersätts av 3 lm första gång) i 3-lmbågen, 4 st i nästa 3-lmbåge, 5 st i 5-lmbågen, i hörnet (3-lmbågen) virkas det så här: 3 st, 2 lm, 3 st. 5 st i nästa 5-lmbåge*, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v.
VARV 8:
1 lm, 1 fm i var och en av de nästföljande 16 st, *i hörnet (2-lmbågen) virkas det så här: 1 fm, 1 lm, 1 fm. 1 fm i de 24 nästföljande st* upprepa *-*, avsluta med 1 fm i var och en av de sista 8 fm, avsluta med 1 sm i 1:a lm från början av v. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

MONTERING:
Placera ut rutorna efter färg enligt M.1 med 5 rutor på bredden och 6 rutor på höjden – se förkl ovan! Virka ihop rutorna med naturvit med virknål nr 5 enligt M.2 – rutorna virkas först ihop på längden och sedan på tvären.

Diagram

1 lm
1 fm
rutornas sista v

© 1982-2016 DROPS Design A/S Alla rättigheter är reserverade. Detta dokument med sina underdokument har copyright. Denna mönsterdatabas är till dig som har stickning och virkning som hobby samt för dig som driver garnbutik. Oavsett om du handlar med oss / köper vårt garn, så står DROPS mönsterdatabas fritt till ditt förfogande. Som butik kan du fritt använda DROPS mönsterdatabas till att främja försäljningen av ditt garnsortiment. Skriv ut varje mönster du önskar, tag så många kopior du vill. Det enda vi kräver är att det inte görs några ändringar/tillägg på originaldokumentet som skrivs ut... och att mönstret enligt DROPS filosofin ges ut gratis till kund.
Försäljning av plagg/produkter baserade på DROPS design är tillåtet så länge det sker enskilt/på beställning, kommersiell försäljning utöver detta är inte tillåtet. Det skall tydligt framgå att plagget är tillverkat med utgångspunkt i design från DROPS DESIGN. Användning av DROPS bilder i samband med marknadsföring är tillåtet om det uteslutande är använt DROPS garn. Bilden får inte beskäras eller ändras, DROPS logotypen måste framkomma tydligt. Villkoret för att få använda tygetikett där DROPS DESIGN ingår, är att texten skall vara "A DROPS DESIGN made by…"
Det tas förbehåll för att rätten till användning när som helst kan återtas, oavsett orsak.