DROPS / 119 / 22

Peach Perfection by DROPS Design

Heklet DROPS vest i ”Muskat”. Str S - XXXL.

DROPS design: Modell nr R-559
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL - XXL/XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
300-350-350-400 gr f.nr 10, fersken

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nålen du må ha for å få 17 st x 10 rader på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: buet forstk, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: bolero, vest,

Rygg:
Første st på hver rad erstattes med 3 lm.
Kant:
Første fm på hver omg erstattes med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i
siste lm på beg av forrige omg .
Første st på hver omg erstattes med 3 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i
siste lm på beg av forrige omg .
--------------------------------------------------------
ØKETIPS: Øk ved å hekle 2 m i 1 m.
--------------------------------------------------------

RYGGSTK:
Hekle 78-86-94-99 løse lm på nål 4 med Muskat. Hekle 1 st i 4.lm fra nålen, * 1 st i hver av de 3 neste lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 st i hver av de 2-2-2-3 siste lm = 58-64-70-74 st. Videre hekles det 1 st i hver st. Når arb måler 7 cm økes det 1 st i hver side – LES ØKETIPS, gjenta økningen når arb måler 15 cm = 62-68-74-78 st. Hekle til arb måler 22-23-24-25 cm.

KANTSTK:
Hekle 1 st i hver st på oversiden av ryggstk, hekle 56-58-60-64 lm, 1 st i hver st fra nedsiden av ryggstk, hekle 56-58-60-64 lm og avslutt med 1 kjm i 1.st på oversiden av ryggstk. Hekle 1 st i hver st fra ryggstk, om lm-buene hekles det 42-44-46-48 st = 204-220-236-248 st. Videre hekles det rundt slik:
1.OMG: 1 st i første st, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 lm, hopp over 1 st og 1 kjm på beg av omg.
2.OMG: 1 fm i hver st og 1 fm om hver lm.
3.OMG: 1 fm i hver fm.
Gjenta disse 3 omg oppover, SAMTIDIG når kanten måler 5, 10 og 15 cm (avpass slik at det er en rad med fm) økes det 34-34-34-36 fm jevnt fordelt på omg – LES ØKETIPS = 306-322-338-356 fm. Når kanten måler 17-18-19-20 cm (avpass slik at neste rad er en rad med fm) hekles det 1 rad med fm SAMTIDIG som det økes 0-1-2-1 fm jevnt fordelt = 306-323-340-357 fm. Videre hekles det etter M.1. NB! Det startes å hekle på raden markert med 1 i diag. Hekle M.1 1 gang i høyden, klipp og fest tråden.

= Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter 1 st til i samme m, men vent med siste gjennomtrekning (= 3 m på nålen), hekle 1 st til i samme m, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen.