DROPS / 118 / 31

DROPS 118-31 by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Alpaca” med bølgemønster. Str 35 til 43.

DROPS design: Modell nr Z-502
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 Sokkens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 10 - 11 - 12 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 2110, gulstøvete.

Ønskes en mer slitesterk sokk bruk: Drops Fabel eller Drops Delight

DROPS SETTP nr 2,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bølgemønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Se diag M.1 – diagrammet viser 1 rapport av mønsteret både i bredden og høyden.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-8 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 14-16-16 m på p.
--------------------------------------------------------
SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 72 m i alle str på settp 2,5 med Alpaca. Strikk 1 omg r og 1 omg vr - SAMTIDIG på siste omg felles det 4 m jevnt fordelt = 68 m. Strikk M.1 over alle m (= 4 rapporter). Når arb måler 10-11-12 cm beholdes de første 25 m på p til hæl, sett de neste 35 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 8 m på p til hæl = 33 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-m -SAMTIDIG på 1.p felles det 7-5-3 m jevnt fordelt = 26-28-30 m. Når hælen måler 5-5½-6 cm settes det 1 merke midt på hælen – videre måles arb herfra! Nå strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 75-79-83 m. Fortsett mønsteret som før oppå foten (= 1 hel rapport i midten med 1 halv rapport på hver side – start og slutt med 1 r) og glstrikk over de resterende m - SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 35 midterste m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre del av m isteden for fremre) og strikk de 2 første m etter de midterste 35 m oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 10 ganger = 55-59-63 m. Strikk videre til arb måler 17-19-21 cm fra merket på hælen (= 5-5-6 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 27-29-31 m oppå foten og 28-30-32 m under foten. Fortsett med glstrikk over alle m - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: Før merket: 2 r sm. Etter merket: 2 vridd r sm. Gjenta fellingene i hver side på hver 2.omg totalt 7-6-7 ganger og deretter på hver omg 4-6-6 ganger = 11 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Diagram

= Rett