DROPS / 135 / 10

Woolies by DROPS Design

DROPS sokker til herre med vrbord i 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder "Fabel"

DROPS design: Modell nr bf-01
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Størrelse: 38/40 - 41/43 – 44/46
Fotens lengde: 24 - 27 - 30 cm.
Sokkens lengde: 35 - 37 - 38 cm.

Materialer: DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
200-300-300 g f.nr 905, sort/hvit mix

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
150-200-250g f.nr 905, sort/hvit mix

DROPS SETTP NR 4 - eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), type oppskrift: sokker,

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10-10-12 m.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 55-60-65 m på settp 4 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel. Strikk 2 omg rett, videre strikkes det vrbord 2 r / 3 vr. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 20-22-23 cm felles alle 3 vr til 2 vr = 44-48-52 m. Fortsett med vrbord 2 r / 2 vr til arb måler 30-31-32 cm. Nå beholdes de første 18-22-22 m på p til hæl (de 2 første og 2 siste m av disse er rett m), sett de siste 26-26-30 m på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm – samtidig på 1.p felles det 0-2-0 m jevnt fordelt = 18-20-22 m. Sett 1 merke – herfra måles arb videre! Deretter felles det til hæl – LES HÆLFELLING! Etter hælfellingen strikkes det opp 10-11-12 m på hver side av hælen og de 26-26-30 m fra tråden settes tilbake på p = 56-58-66 m. Sett 1 merke på hver side av de 26-26-30 m oppå foten. Videre strikkes det vrbord over 26-26-30 m oppå foten, de resterende m strikkes i glstrikk - SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før m oppe på foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) og de 2 første m etter m oppå foten strikkes rett sammen. Fell slik på hver 2.omg 8-7-9 ganger = 40-44-48 m. Strikk videre i vrbord over 26-26-30 m oppå foten og glstrikk over 14-18-18 m under foten til arb måler 20-22-24 cm fra merket på hælen (= 4-5-6 cm igjen).
Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 20-22-24 m både oppå og under foten. Strikk ferdig i glstrikk – samtidig felles det til tå på hver side av begge merkene.
Fell slik når det gjenstår 3 m før merket:
2 rett sammen, 2 r (merket sitter midt mellom disse), 2 vridd rett sammen. Fell i hver side på hver 2.omg totalt 3-4-5 ganger og videre på hver omg 4-4-4 ganger = 12-12-12 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.