DROPS / 116 / 49

DROPS 116-49 by DROPS Design

Settet består av: DROPS hals, lue og votter med flerfarget norsk mønster i ”Eskimo ”.

DROPS design: Modell nr EE-248
--------------------------------------------------------
HALS:
Størrelse: S/M - L/XL - XXL
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200-200-250 gr f.nr 48 m, beige mix
100 gr i alle str f.nr 01, natur
50 gr i alle str f.nr 30, pastell rosa

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 7 - til vrborder.

LUE:
Størrelse: One size
Hodemål: ca 54 cm til 58 cm.
Materialer: DROPS ESKIMO
100 gr f.nr 48 m, beige mix
50 gr f.nr 01, natur
50 gr f.nr 30, pastellrosa

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 7 - eller den p du må ha for å få 12 m x 16 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 6 - til vrbord.

100 gr f.nr 48 m, beige mix
50 gr f.nr 01, natur
50 gr f.nr 30, pastellrosa

DROPS SETTP NR 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 7 - til vrbord.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: nordisk, type oppskrift: hals, luer, sett, votter,

--------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk. Tomme felt er felte m, hopp videre til neste rute på raden.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

HALS:
Legg opp 140-164-188 m på rundp 7 med beige mix. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r/ 2 vr. Når arb måler 4-5-6 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 14-17-20 m jevnt fordelt = 126-147-168 m. Bytt til rundp 8. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det 2-4-6 omg glstrikk. Deretter strikkes det mønster og felles etter M.1. Når M.1 er strikket ferdig i høyden er det 60-70-80 m på p. Bytt tilbake til rundp 7. Strikk 1 omg rett med beige mix SAMTIDIG som det økes 0-2-0 m jevnt fordelt = 60-72-80 m. Strikk vrbord 2 r/ 2 vr. Når vrborden måler ca 10 cm felles det løst av med rett over rett og vrang over vrang.
--------------------------------------------------------

LUE:
--------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diag M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk. Tomme felt er felte m, hopp videre til neste rute på raden.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

LUE: Arb strikkes rundt. Legg opp 72 m på rundp 6 med beige mix. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r/2 vr. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når vrborden måler ca 7 cm byttes det til rundp 7. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 2 m jevnt fordelt = 70 m. Strikk 1 omg vrang. Strikk 3 omg rett. Nå strikkes det videre med mønster og felles etter M.2. Når M.2 er strikket ferdig i høyden er det 30 m igjen på p. Videre strikkes det rundt på settp med natur. Strikk 1 omg rett. På neste omg strikkes alle m 2 og 2 rett sammen = 15 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 26 cm i høyden.
--------------------------------------------------------

VOTTER:
--------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diag M.3 og M.4. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk. Tomme felt er felte m, hopp videre til neste rute på raden.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Legg opp 24 m på settp 7 med Beige mix.
Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord 2 r/ 2 vr. Når vrborden måler 6 cm byttes det til settp 8. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 4 m jevnt fordelt på omg = 28 m. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes M.3.
SAMTIDIG på den 2.omg i M.3 settes det 1 merketråd i den 11.m (markering for tommel). Videre økes det 1 m på hver side av m med merketråden, gjenta på hver 2.omg totalt 4 ganger – se M.4, øk med 1 kast på hver side av merketråden, på neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre m-bue) = 36 m. Etter siste økning settes de økte m (inkl m med merketråden) på 1 tråd til tommel = 9 tommel-m. Legg opp 1 ny m bak tommelm (= 28 m) og fortsett rundt med M.3. Når M.3 er strikket ferdig i høyden er det 8 m på p. Klipp tråden og trekk den gjennom m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 9 tommel-m på settp 8. Plukk opp 1 m bak tommel-m = 10 m. Strikk glstrikk med Beige mix rundt og rundt i ca 5 cm. Nå strikkes alle m sammen 2 og 2 = 5 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m, snurp sammen og fest godt.

HØYRE VOTT:
Strikk som venstre men motsatt, dvs at merketråden til tommel settes i den første m i M.3.

Diagram

= beige mix
= natur
= pastellrosa
= 2 m rett sammen
= ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
= ta 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over.