DROPS Extra / 0-523

Sneaky Santa by DROPS Design

Heklede DROPS julenissetøfler i ”Eskimo”. Str 22 til 44.

DROPS design: Modell nr EE-222-jul
--------------------------------------------------------
Størrelse: 22/24 - 25/27 - 28/31 - 32/34 (35/37 - 38/40 - 42/44)
Fotlengde: 15 - 17 - 19 - 21
(23 - 25 - 28) cm
Materialer: DROPS ESKIMO
50-50-50-50 (100-100-150) gr f.nr 08, rød
50 gr i alle str f.nr 01, natur
50 gr i alle str f.nr 13, kamel
En liten rest sort til øyne

TIL STR 22 - 34:
DROPS HEKLENÅL nr 7 – eller det nål nr du må ha for å få 14 fm på 10 cm i bredden.

TIL STR 35 - 44:
DROPS HEKLENÅL nr 8 – eller det nål nr du må ha for å få 11 fm på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

Første fm på beg av omg/raden erstattes med 1 lm. Hver omg/rad avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg, (i lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

FOT:
Det startes med å hekle foran på tåen med natur på nål 7 (8).
1.OMG: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
2.OMG: Hekle 4-4-5-5 (5-5-6) fm om ringen – LES HEKLEINFO!
3.OMG: 2 fm i hver fm = 8-8-10-10 (10-10-12) fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12-12-15-15 (15-15-18) fm.
5. - 6.OMG: 1 fm i hver fm.
7.OMG: (Gjelder kun str 35/37, 38/40 og 42/44). Hekle 1 fm i hver fm.
7. (8.)OMG: * 1 fm i hver av de to første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 16-16-20-20 (20-20-24) fm. Hekle videre med 1 fm i hver fm.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 5-5-6-7 (7-8-10) cm byttes det til kamel, hekle fm videre til arb måler 7-8-9-10 (10-12-14) cm.

HÆL:
Bytt til rød - SAMTIDIG deles arb og det hekles frem og tilbake fra midt oppå foten – husk HEKLEINFO!
Når hele tøffelen måler 15-17-19-21 (23-25-28) cm legges den flat og det hekles sammen midt bak med en rad kjm gjennom begge lag.
Klipp og fest tråden.

SKAFT:
Hekle 1 omg fm med rød rundt tøffelens åpning (start midt foran) = ca 22-26-28-30 (26-28-30) fm. Fortsett rundt med 1 fm i hver fm til skaftet måler ca 3-3-4-4 (5-5-6) cm. Videre hekles det frem og tilbake over kun halvparten av m - dvs fra midt foran til midt bak - hekle fm SAMTIDIG som det felles opp i en spiss slik: * snu med 1 lm, hopp over første fm og hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 1 fm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, klipp tråden.

MONTERING:
Lag en liten natur pongpong med diameter på ca 2-2-2-2 (3-3-3) cm – sy den fast øverst i spissen på skaftet (= tuppen på nisselua) – brett skaftet ned.
Lag en maken pongpong i rød og sy den fast midt oppå tøffelen i overgangen mellom det natur og det kamel partiet = nissenese.
Sy noen sting med sort på hver side over nesa til øyne.

Lag en tøffel til på samme måte – men når nisseluen lages hekles det fra midt bak til midt foran slik at luen henger ned på andre siden av tøffelen.