DROPS Baby / 18 / 25

Killian by DROPS Design

Rillestrikket DROPS jakke i vinkelstrikket ”Fabel” og vrangbordstrikket bukse i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr fa-008-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-96/104)
Materialer:
JAKKE: DROPS FABEL fra Garnstudio
150-150-200 (200-250) gr f.nr 910, sea mist
BUKSE: DROPS ALPACA fra Garnstudio
100-100-150 (150-150) gr f.nr 0100, natur

JAKKE:
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3 –
eller det p.nr du må ha for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP NR 511: 3-4-4 (5-5) stk

BUKSE:
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) nr 3 –
eller det p.nr du må ha for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

DROPS Sockalicious! / 25% OFF!
DROPS Sockalicious! / 25% OFF!
DROPS Sockalicious! / 25% OFF!

Øk 1 m på hver side av m med merket ved å lage 1 kast. For å unngå hull strikkes kastet vridd rett på neste p (dvs at det strikkes i bakre del av m i stedet for i fremre).

JAKKE:
Arb strikkes sidelengs. Det strikkes 2 stk som syes sammen i ryggen til slutt. Delene strikkes fra ermet og mot midten av jakken.

HØYRE HALVDEL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 36-38-40 (40-42) m på rundp 3 med Fabel. Strikk rett frem og tilbake på alle p til ferdig mål (= riller).
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG når arb måler 6-6-5 (5-6) cm økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 8.p totalt 6-7-9 (11-13) ganger = 48-52-58 (62-68) m. Strikk til arb måler 17-19-20 (25-29) cm – avpass slik at siste p strikkes fra vrangen.

BOLEN: Strikk 1 p rett (= retten), på slutten av p legges det opp 41-43-50 (53-58) m (= mot bakstk) = 89-95-108 (115-126) m.
HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Strikk 1 p tilbake, snu, sett 1 merke i den 2.m på p fra retten (= i høyre side). Strikk videre - SAMTIDIG økes det 1 m på hver side av m med merke på hver 2.p totalt 38-40-46 (48-50) ganger – SE ØKETIPS. SAMTIDIG når arb måler 8½-9-10½ (11-12) cm strikkes det videre over kun de siste 60-65-74 (79-86) m i venstre side sett fra retten (= bakstk), de resterende m settes på 1 tråd.

BAKSTK: Strikk til arb måler 13-14-16 (17-18) cm (fra der m til bakstk ble lagt opp), fell av.

FORSTK: Sett m fra tråden tilbake på p, men la 9-10-10 (10-12) m mot bakstk bli sittende på tråden til halsringning. Fortsett økningene på hver 2.p – SAMTIDIG felles det 1 m mot halsen (= mot m på tråden) på hver 4.p totalt 6-7-7 (7-7) ganger.
SAMTIDIG når arb måler 14-15-17 (18-19) cm (fra der økningen på forsk startet og mot midt foran) felles det til 3-4-4 (5-5) knapphull slik (fra halsen, dvs fra vrangen): Strikk 2 m, fell 2 m, * strikk 12-9-11 (9-10) m, fell 2 m *, gjenta fra *-* totalt 2-3-3 (4-4) ganger, strikk deretter rett ut p. På neste p legges det opp 2 nye m over alle de felte.
Etter alle fellinger og økninger er det 90-93-109 (115-121) m på p. Når økningene i høyre side er ferdige felles 51-52-62 (66-70) m fra halsringen og nedover stolpen av (fell fra vrangen) = 39-41-47 (49-51) m tilbake på p. Strikk rett videre frem og tilbake over disse m i ca 1-1-2 (2-3) cm (brett arb dobbelt ved skulderen og se at forstk er like langt som bakstk). Fell deretter av.

VENSTRE HALVDEL:
Strikk som høyre halvdel men uten knapphull - denne delen skal monteres med vrangen ut.

MONTERING:
Legg de 2 delene mot hverandre og sy sammen midt bak – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Brett jakken dobbelt og sy undererms- og sidesømmen i ytterste ledd av ytterste m. Sy i knappene.

HALSKANT:
Strikk opp 55 til 75 m (inkl m på trådene) rundt halsen på rundp 3 med Fabel.
Strikk 3 p rett frem og tilbake, fell av.

BUKSE:

ØKETIPS:
Det økes 1 m på hver side av de 2 r som merket sitter mellom midt bak.
Øk ved å strikke 2 m i 1 m – de økte m strikkes fortløpende inn i vrborden.

FELLETIPS:
Det felles på hver side av merket midt foran.
Fell slik FØR merket: 2 rett sammen.
Fell slik ETTER merket: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

BEN:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 56-60-64 (68-72) m på settp 3 med Alpaca. Sett 1 merke på beg av omg = innsiden av benet. Strikk slik: 1 r, * 2 vr / 2 r *, gjenta fra *-* avslutt med 2 vr og 1 r.
Når arb måler 4 cm økes det 1 m på hver side av merket ved å strikke 2 m i 1 m – de økte m strikkes fortløpende inn i vrborden.
Gjenta økningen på hver 5.-6.-8. (9.-12.) omg totalt 8 ganger = 72-76-80 (84-88) m.
Når benet måler 16-20-23 (25-33) cm deles arb ved merket og det strikkes videre frem og tilbake på p – SAMTIDIG legges det opp 1 ny m i hver side til søm = 74-78-82 (86-90) m. Når arb måler 18-22-25 (27-35) cm felles det 5 m i hver side (= 1 kantm, 1 r, 2 vr og 1 r) = 64-68-72 (76-80) m.
Legg arb til side og strikk 1 ben til på samme måte.

BUKSEN:
Sett bena sammen på rundp 3 = 128-136-144 (152-160) m. Sett 1 merke midt foran og 1 merke midt bak (begge merkene skal være midt mellom 2 m rett). Fortsett vrborden = 2 r / 2 vr – SAMTIDIG økes det bak og felles foran slik:
ØKING BAK: Det økes 2 m bak – SE ØKETIPS. Gjenta økingen på hver 4.omg totalt 4 ganger.
FELLING FORAN: Det felles 2 m foran – SE FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 4.omg totalt 8 ganger.
Etter alle økinger og fellinger er det 120-128-136 (144-152) m på p. Fortsett med vrbord til arb måler 38-42-47 (52-60) cm, fell av.

MONTERING:
Sy sammen øverst på innsiden av hvert ben innenfor 1 kantm. Deretter sys åpningen mellom bena – forstk mot bakstk.