DROPS Baby / 18 / 21

Little Knight by DROPS Design

DROPS vrbordstrikket hettelue i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-067-by
----------------------------------------------------------
50-50-100 (100-100) gr f.nr 8105, isblå.
----------------------------------------------------------
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3 –
eller det p.nr du må ha for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3

------------------------------------------------------------

HETTELUE:
Det strikkes ovenfra og nedover, frem og tilbake på rundp.
Legg opp 29-29-35 (35-41) m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3 med Alpaca.
Strikk slik (1.p = retten): 1 kantm i rille – SE FORKL OVER, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 r og 1 kantm i rille.
Fortsett slik frem og tilbake på rundp til arb måler ca 11-12-13 (14-16) cm. Nå felles 1 kantm i hver side av = 27-27-33 (33-39) m, klipp tråden.
Strikk opp (fra retten, innenfor 1 kantm): 25-31-31 (37-43) m i høyre side av arb (sett med oppleggskanten mot deg), strikk de 27-27-33 (33-39) m på p (fortsett vrborden) og strikk opp 25-31-31 (37-43) m (innenfor 1 kantm) langs venstre side av arb = 77-89-95 (107-125) m.
Strikk videre frem og tilbake på rundp slik (fra vrangen): 1 kantm i rille, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 vr og 1 kantm i rille.
Fra retten strikkes det slik: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 r og 1 kantm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 11-12-13 (14-15) cm (fra der det ble strikket opp m) legges det opp 13-13-13 (19-19) m på slutten av p neste p fra retten = 90-102-108 (126-144) m. ARB MÅLES VIDERE HERFRA!
Fortsett med vrbord = 3 r / 3 vr rundt på rundp. Når arb måler 3-4-5 (5-6) cm økes det 1 m i hvert vr-parti ved å strikke 2 m i første vr-m. Gjenta økningen på vekselvis siste og første m i hvert vr-parti på hver 3.-3.-3. (5.-5.) omg totalt 6-6-6 (5-5) ganger = 180-204-216 (231-264) m.
Når arb måler ca 11-12-13 (14-15) cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang.

HEKLEKANT:
Hekle på nål 3 med Alpaca rundt åpningen til ansiktet slik: * 1 fm, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm.