DROPS Baby / 11 / 17

Little Josefine by DROPS Design

Pitsineuleinen takki, hilkka ja sukat ”Safran”-langasta

Drops 11-17
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 - 24 kk = 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 cm
Langanmenekki: Safran
Takki:
150-150-200-200 g nro 18, luonnonvalkoinen.
Koko setti:
200-250-250-300 g nro 18, luonnonvalkoinen.

DROPS Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 2,5.
Takki:
DROPS Helmiäisnappi (521): 5 kpl.
Hilkka + Sukat: Silkkinauha: n. 1,8 m luonnonvalkoinen.

Lankavaihtoehto:
HUOM! Lankavaihtoehtoja käytettäessä, ota huomioon lankojen mahd. eri menekki. Muista että puikko nro on ainoastaan suositus!
* Silke-Tweed
* Cotton Viscose. Epätasaiset silmukat tasaantuvat suuressa määrin pesun jälkeen.

Neuletiheys: 25 s x 34 krs sileää puikolla nro 2,5 = 10 x 10 cm. Muista että puikko nro on vain suositus!

Ainaoikeinneule (pyöröpuikolla):
1. krs: Nurin, 2. krs: Oikein.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. 1 mallikerta M.1:n mukaan = n. 3 cm korkeudessa.

Napinläpi: Päätä napinläpejä varten pitkin oikeaa etureunaa. 1 napinläpi = päätä 3. ja 4. s reunasta ja luo seuraavalla krs:lla 2 uutta s pätettyjen tilalle.
Päätä napinläpejä varten kun työn pituus on:
Huom: Päätä viimeistä napinläpeä varten kun jäljellä on 2 krs ainaoikeaa etureunassa.
Koko 1/3 kk: 5, 10, 15, 20 ja 25 cm.
Koko 6/9 kk: 6, 11, 16, 21 ja 26 cm.
Koko 12/18 kk: 6, 12, 18, 24 ja 30 cm.
Koko 24 kk: 6, 13, 20, 27 ja 34 cm.

TAKKI

Etu- ja takakappale: Takki neulotaan edestakaisin pyöröpuikolla etureunasta lähtien. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 kaksinkertaisella Safran-langalla 131-143-167-179 s (sis. 5 reuna-s kummassakin etureunassa). Poista toinen lanka ja neulo M.1:n mukaan (1. krs = oikea puoli), kummassakin reunassa kuitenkin 5 ainaoikeaa reuna-s – muista napinlävet pitkin oikeaa etureunaa – katso selitys yllä. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on n. 15-15-18-21 cm – sopeuta M.1:n mukaisen kokonaisen mallikerran jälkeen – neulo seuraava krs näin (oikealta puolelta): neulo 30-33-39-42 s = oikea etukappale, päätä kädentietä varten 8 s, neulo 55-61-73-79 s = takakappale, päätä kädentietä varten 8 s, neulo 30-33-39-42 s = vasen etukappale. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

Hiha: Luo puikolle nro 2,5 yksinkertaisella Safran-langalla 38-50-50-50 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 8 krs ainaoikeaa (1. krs = oikea puoli), jatka neulomalla M.1:n mukaan. Samanaikaisesti kun työn pituus on 4 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s yht. 6-3-5-6 x 7-15-10-11 krs:n välein = 50-56-60-62 s – neulo lisätyillä s:oilla M.1:n ensimmäisen 4:än krs:n ajan ainaoikeaa, sitten M.1:n seuraavan 8:an krs:n ajan sileää. Kun työn pituus on n. 16-16-19-22 cm – sopeuta M.1:n mukaisen kokonaisen mallikerran jälkeen – päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten 5 s = 40-46-50-52 s jäljellä puikolla. Neulo toinenkin hiha.

Kaarroke: Laita hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa missä on päätetty kädenteitä varten = 195-219-251-267 s. Neulo M.2:n mukaan – kavenna samanaikaisesti 1. krs:lla 19 s tasavälein, HUOM: älä tee kavennuksia etureunojen s:oiden kohdalla = 176-200-232-248 s. Kavenna samanaikaisesti M.2:n 9. krs:lla 12-14-18-22 s tasavälein = 164-186-214-226 s. Muista näpinlävet pitkin etureunaa! Kun M.2 on valmis, jatka neulomalla ainaoikeaa – kavenna samanaikaisesti joka 4. krs (oikealta puolelta): 11-11-12-12 s tasavälein yht. 8-9-10-11 kertaa = 76-87-94-94 s jäljellä puikolla. Kun työn pituus on 25-26-30-34 cm, kavenna 18-19-24-16 s tasavälein = 58-68-70-78 s.

Viimeistely: Pääntien reunus: Neulo kaikilla s:oilla myös etureuna-s:oilla. Neulo 3 krs sileää, neulo sitten seuraava krs näin (oikealta puolelta): * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o. Neulo sitten 3 krs sileää ennen kuin päätät s:t. Käännä reunus kaksinkertaiseksi nurjalle puolelle ja kiinnitä.
Ompele hihasaumat ja kainalosaumat. Kiinnitä napit.

SUKAT

Koko: Jalkapohjan pituus: 10-11-12-14 cm.

Sukka: Sukka neulotaan edestakaisin keskeltä takaa lähtien. Luo puikolle nro 2,5 kaksinkertaisella Safran-langalla 50-52-54-56 s. Poista toinen lanka ja neulo M.1:n mukaan (1. krs = oikea puoli), kummassakin reunassa 1-2-3-4 s sileää. Neulo M.1 kaksi kertaa korkeudessa (= n. 6 cm). Jatka neulomalla 1 krs sileää ja kavenna samanaikaisesti 16-14-16-14 s tasavälein = 34-38-38-42 s. Neulo seuraava krs näin oikealta puolelta: 1 o, * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto *, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o. Neulo sitten 1 krs nurin nurjalta puolelta. Siirrä kummastakin reunasta 12-13-13-15 s apulangalle ja neulo keskimmäisillä 10-12-12-12 s 4-4,5-5,5-6,5 cm ainaoikeaa. Siirrä apulankojen s:t takaisin puikolle ja poimi keskikappaleen molemmin puolin 10-11-13-16 s = yht. 54-60-64-74 s puikolla. Neulo kaikilla s:oilla 3-4-5-5 cm ainaoikeaa ja kavenna samanaikaisesti 1,5-2-2,5-3 cm:n jälkeen näin joka 2. krs lopulliseen mittaan asti: päätä 1 s työn alussa ja lopussa ja neulo 2 s oikein yhteen 2:en keskimmäisen s:n molemmin puolin. Päätä s:t ja ompele sauma jalan alta ja ylös keskeltä takaa. Ompele uloimmista silmukanreunoista, ettei saumasta tulisi paksu. Pujota n. 50 cm:n pitunen silkkinauha M.1:n alareunan reikä-krs:een.

HILKKA

Sopii päänkooille: n. 41-44-47-50 cm.

Hilkka: Luo puikolle nro 2,5 yksinkertaisella Safran-langalla 72-78-86-92 s ja neulo ainaoikeaa. Kun työn pituus on 10-11-12-13 cm, päätä kummassakin reunassa 24-26-28-30 s. Neulo sitten keskimmäisillä 24-26-30-32 s ainaoikeaa kunnes työn pituus on 20-22-24-26 cm, päätä s:t. Kiinnitä takana oleva keskikappale sivukappaleisiin. Poimi (nurjalta puolelta) myssyn luomisreunasta edessä 72-78-86-92 s. Neulo M.1:n mukaan (kummassakin reunassa 1 ainaoikea reuna-s) niin, että oikea puoli kääntyy ulospäin kun reunaa käännetään taaksepäin hilkan päälle. Säädä samanaikaisesti 1. krs:lla määrä s:oita seuraaviksi: 75-75-87-99 s. Kun olet neulonut M.1:n mukaan kaksi kertaa, neulo 4 krs ainaoikeaa ja päätä tämän jälkeen s:t kaksinkertaisella langalla. Käännä reuna hilkan päälle ja ompele kiinni siistein pistoin sivujen alareunoissa. Poimi (oikealta puolelta) hilkan alareunasta puikolle nro 2,5 n. 74-98 s (jaollinen 4:llä + 2). Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta, neulo sitten M.2:n mukaan, kummassakin reunassa 2 ainaoikeaa reuna-s, neulo reikä-krs (= M.2:n 7. krs) näin: 2 ainaoikeaa s, * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 2 o *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 s oikein yhteen, 1 langankierto ja 2 ainaoikeaa s. Päätä s:t kun M.2 on valmis. Pujota n. 80:en cm:n pituinen silkkinauha hilkan alreunan reikä-krs:een.

Piirros

= oikea s oikealla puolella, nurja s nurjalla puolella
= nurja s oikealla puolella, oikea s nurjalla puolella
= 1 langankierto
= 2 s oikein yhteen
= Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 11-17 alkuperäisohjeeseen.