DROPS / 109 / 29

DROPS 109-29 by DROPS Design

DROPS sokker med fletter og hullmønster i ”Merino” og ”Kid Silk”.

DROPS design: Modell nr U-540
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens lengde: 25 - 27 - 28 cm.
Materialer: DROPS Merino Extra Fine fra Garnstudio
150-200-200 gr f.nr 01, natur
DROPS Kid-Silk fra Garnstudio
50-50-50 gr f.nr 01,natur

DROPS Settp nr 3 - eller den p du må ha for å få 23 m x 32 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser 1 rapport av mønsteret.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-9-11 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 12-14-16 m på p.

Sokk: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64-71-78 m på settp 3 med 1 tråd av hver kvalitet. Strikk 1 omg rett, 2 omg vrang og 2 omg rett.
Videre strikkes det slik: * M.1, 3 vr *, gjenta fra *-* 5-6-7 ganger, M.1 og deretter M.2 (= 25 m). Husk på strikkefastheten!
Fortsett slik til arb måler 12-13-14 cm, nå felles alle 3 vr til 2 vr = 59-65-71 m.
Strikk videre til arb måler 20-21-22 cm.
Nå beholdes de første 34-40-46 m på p til hæl og de siste 25 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten).
Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene - samtidig på 1.p felles det 8-10-12 m jevnt fordelt = 26-30-34 m. Når hælen måler 5-5½-6 cm settes det 1 merke – herfra måles arb videre. Videre felles det til hæl - se Hælfelling. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-13-14 m på hver side av hælen og de 25 m fra tråden settes tilbake på p = 61-65-69 m. Strikk mønsteret som før over 25 m oppå foten, de resterende m strikkes i glstrikk. Samtidig felles det i hver side slik:
Strikk de 2 siste m før 25 m oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og strikk de 2 første m etter 25 m oppå foten rett sammen.
Fell slik på hver 2.omg totalt 8-8-8 ganger = 45-49-53 m. Fortsett videre til arb måler 18-19-21 cm fra merket på hælen (= ca 4-5-6 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side (det skal være 23-25-27 m oppå foten og 22-24-26 m under foten). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merkene.
Fell slik før merket: 2 rett sammen.
Fell slik etter merket: 2 vridd rett sammen. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 5-7-9 ganger og deretter på hver omg totalt 4-3-2 ganger = 9 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r sm, 2 r sm fra hj.p.
= 1 kast
= 2 r sm
= ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over.