DROPS / 102 / 41

Tweedle Dee by DROPS Design

Strikket hundegenser i ”Fabel”, ”Alpaca” og ”Puddel”.

DROPS design: Modell nr Z-003-h
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS - S - M
Hele genseren strikkes i vrbord, den ser derfor ganske smal ut, men den blir svært tøyelig.
Hundens mål:
Brystvidde: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Rygglengde: ca 24 – 32 - 40 cm
Eks på hunderaser: XS = Chihuahua,
S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel

Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
50-100-150 gr f.nr 521, sort/brun/blågrå
Og bruk: DROPS Alpaca fra Garnstudio
50-50-100 gr f.nr 6309, blågrå
Og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
50-50-50 gr f.nr 08, koksgrå

DROPS Strømpep nr 4 (liten rundp i den største str) – eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS Strømpep og liten rundp nr 3.
DROPS Heklenål nr 6.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: hette, tema: kjæledyr,

Genser: Plagget strikkes rundt på p fra halsen og nedover. Legg opp 48-64-80 m på strømpep (liten rundp) 4 med 1 tråd Fabel + 1 tråd Alpaca. Strikk vrbord = 2 r/2 vr i 4-6-8 cm. Deretter strikkes 1 omg vr (denne brukes til å plukke opp m til hetten i). Strikk 1 omg vrbord som før, på neste omg økes annenhvert vrang-parti fra 2 vr til 3 vr = 54-72-90 m. Strikk vrbord til arb måler 6-10-14 cm, nå økes de resterende vr-partier fra 2 vr til 3 vr = 60-80-100 m. Fortsett med vrbord = 2 r / 3 vr. Når arb måler 8-12-16 cm deles det til forbena slik: Fell 2 r, sett de neste 13-18-23 m på 1 tråd (= midt under magen), fell 2 rett, strikk de resterende 43-58-73 m som før. Fortsett å strikke vr-bord frem og tilbake over disse m (= ryggstykket) i 5-8-10 cm fra delingen, sett deretter m på 1 tråd. Sett de 13-18-23 m under magen tilbake på p og strikk vrbord i 5-8-10 cm. Videre settes alle m tilbake på p – samtidig legges det opp 2 nye m i hver side mellom mage- og ryggstykket = 60-80-100 m. Fortsett vrborden som før. Når arb måler 19-27-34 cm felles 9-10-13 m midt under magen av. Arb strikkes ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 2 m 2 ganger, 1 m 2-5-7 ganger, 2 m 1 gang og 3 m 1 gang. Fell deretter av de resterende 29-42-55 m.
Arb måler ca 24-34-44 cm.

Ben: Strikk opp 36-52-64 m med 1 tråd Fabel på strømpep 3 rundt den ene åpningen til benet. Strikk vrbord = 2 r/ 2 vr i 3-5-7 cm, fell av med r over r og vr over vr.
Gjenta rundt den andre åpningen.

Hette: Putt halsen inn i genseren ved den vrangstrikkede omg. Hold genseren slik at vrang-omg peker fra deg. Plukk deretter opp m i denne omg med Fabel på liten rundp 3 – det plukkes ikke opp i 6-10-14 m midt under magen, men i de resterende m rundt = 42-54-66 m. Strikk 1 p vrang tilbake - samtidig økes det jevnt fordelt til 70-90-110 m (dvs strikk 1 m, øk i de 2 neste p ut). Strikk glstrikk frem og tilbake med 3 m riller i hver side til hetten måler 12-16-20 cm. For penest resultat maskes hetten sammen på toppen uten å felle av, hvis dette er vanskelig, felles det av og syes sammen med maskesting.

Heklekant: Hekle med Puddel på nål 6 rundt hetten, nederst rundt bena og rundt åpningen bak på genseren.
Hekle slik: 1 fm i første m, * 1 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.