DROPS / 102 / 3

Grey Dove by DROPS Design

Settiin kuuluu: Pitsineuleinen DROPS myssy ja pitsineuleiset käsineet ”Alpaca”-langasta sekä kaulaliina ”Puddel”-langasta.

Koko:
Myssy: One-size
Käsineet: S/M - L/XL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Alpaca:
150-150 g nro 501, vaaleanharmaa

DROPS Lyhyt Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 2.
DROPS Virkkuukoukku nro 3.
Neuletiheys: 30 s x 39 krs sileää neuletta puikoilla nro 2 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: hatut, käsineet, kauluri, setti,

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2.

Lisäysvinkki (koskee myssyä): 1. lisäys tehdään M.2:n 1. ja 3. nurjassa kohdassa. 2. lisäys tehdään M.2:n 2. ja 4. nurjassa kohdassa. Lisää vuorotellen tällä tavoin kunnes kaikkiin nurjiin kohtiin on lisätty 3 s (= 6 s jokaisessa nurjassa kohdassa).

Kavennusvinkki (koskee myssyä): 1. kavennus tehdään M.2:n 1. ja 3. nurjassa kohdassa. 2. kavennus tehdään M.2:n 2. ja 4. nurjassa kohdassa. Kavenna vuorotellen tällä tavoin kunnes kaikista nurjista kohdista on kavennettu 5 s (= 1 s jäljellä jokaisessa nurjassa kohdassa).

MYSSY
Myssy: Työ neulotaan suljettuna neuleena. Luo löyhästi pyöröpuikolle nro 2 Alpaca-langalla 144 s. Neulo 1 krs oikein ja jatka sitten neulomalla M.1:n mukaan. Kun työn korkeus on 3 cm, jatka neulomalla M.2:n mukaan ja lisää samalla joka toiseen nurjaan kohtaan joka 6. krs: 6 x 1 s - lue Lisäysvinkki yllä = 216 s. Kun työn korkeus on 13 cm, kavenna joka toisesta nurjasta kohdasta joka 4. krs: 10 x 1 s - lue Kavennusvinkki = 96 s. Neulo sitten 2 krs oikein kaventaen neulomalla kaikki s:t pareittain yhteen = 24 s. Vedä lanka jäljellä olevien s:iden läpi ja kiristä. Myssyn korkeus on n. 23 cm.

Virkattu reunus: Virkkaa reunus myssyn alareunaan koukulla nro 3 ja Alpaca-langalla näin: 1 ks, *3 kjs, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan.

KÄSINEET
Vasen käsine: Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 2 Alpaca-langalla 56-60 s. Neulo näin: 3 n, 1 o, seuraavilla 24 s:lla M.1:n mukaan, * 3 n, 1 o *, toista *-* koko krs:n ajan. Kun työn korkeus on 3 cm, jatka M.1:n s:illa M.2:n mukaan ja neulo muilla s:illa sileää neuletta. Kun työn korkeus on 12 cm, lisää peukalokiilaa varten näin: lisää krs:n toiseksi viimeisen s:n molemmin puolin joka 4. krs: 6-7 x 1 s - lisää tekemällä 1 langankierto, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (ts. neulo langankierto takakautta, eikä etukautta), jottei muodostuisi reikää = 13-15 s peukaloa varten. Kun työn korkeus on 17-18 cm, siirrä nämä 13-15 s + 1 s näiden s:iden molemmin puolin (= 15-17 s) apulangalle ja luo sitten peukalokiilan s:iden tilalle 3 uutta s = 56-60 s. Jatka neulomista kunnes työn korkeus on n. 20-22 cm - sopeuta M.2:n kokonaisen mallikerran jälkeen. Neulo nyt kaikilla s:illa 1 krs sileää neuletta. Siirrä 22-24 s käden päältä apulangalle, jätä 12-13 s puikoille ja siirrä jäljellä olevat 22-23 s kämmenen sisällä toiselle apulangalle.

Pikkusormi: = 12-13 s, luo pikkusormen ja apulangan s:iden väliin 2 uutta s = 14-15 s. Neulo 5½-6½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä.

Käsi: Siirrä apulankojen s:t takaisin puikoille, poimi lisäksi käden ja pikkusormen välistä 2 s = 46-49 s. Neulo 3 krs sileää neuletta. Jätä käden ja pikkusormen välistä poimitut 2 s + 7-7 s käden päällä ja 6-7 s kämmenen sisällä puikoille. Siirrä jäljellä olevat s:t omille apulangoilleen (= 15-17 s käden päällä ja 16-16 s kämmenen sisällä).

Nimetön: = 15-16 s, luo nimettömän ja apulankojen s:iden väliin 1-2 uutta s = 16-18 s. Neulo n. 7-8 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä.

Keskisormi: Siirrä 7-8 s käden päällä olevasta apulangasta + 8-8 s kämmenen sisällä olevasta apulangasta takaisin puikoille, poimi lisäksi keskisormen ja nimettömän välistä 2 s ja luo keskisormen ja apulankojen s:iden väliin 1-2 uutta s = 18-20 s. Neulo n. 7½-8½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä.

Etusormi: Siirrä apulankojen jäljellä olevat 16-17 s takaisin puikoille, poimi lisäksi etusormen ja keskisormen välistä 2-3 s = 18-20 s. Neulo n. 6½-7½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä.

Peukalo: Siirrä peukalokiilan s:t puikoille ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 3 s = 18-20 s. Neulo n. 5½-6 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä.

Oikea käsine: Neulo vasemman käsineen peilikuvaksi, ts aloita neulomalla näin: * 1 o, 3 n *, toista *-* seuraavilla 28-32 s:lla, M.1, 1 o, 3 n. Lisää peukalokiilaa varten krs:n 2. s:n molemmin puolin, toiseksi viimeisen s:n sijaan.

Virkattu reunus: Virkkaa reunus kummankin käsineen alareunaan koukulla nro 3 ja Alpaca-langalla näin: 1 ks, *3 kjs, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan.

KAULALIINA
Mitat: n. 35 x 120 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Puddel:
200 g nro 07, keskiharmaa
Lankavaihtoehdot ja langan koostumus - kts. sivu 2

DROPS Puikot nro 7.
Neuletiheys: 10 s x 28 krs ainaoikeaa Puddel-langalla puikoilla nro 7 = 10 x 10 cm.

Ainaoikeinneule (edestakaisin puikoilla):
Neulo kaikki krs:t oikein.

Kaulaliina: Luo puikoille nro 7 Puddel-langalla 35 s. Neulo ainaoikeaa - kts. selitys yllä. Kun työn pituus on 30 cm, lisää kummassakin reunassa joka 4. krs: 2 x 1 s = 39 s. Kun työn pituus on 88 cm, kavenna kummassakin reunassa joka 4. krs: 2 x 1 s = 35 s. Päätä s:t kun työn pituus on 120 cm. Laita kaulaliinan päät vastakkain ja kiinnitä muutamin pistoin.

= 1 langankierto, 2 s oikein yhteen
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein, vedä nostettu s neulotun yli, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 102-3 alkuperäisohjeeseen.