DROPS / 98 / 23

DROPS 98-23 by DROPS Design

DROPS Sokker i dobbel ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-245
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotlengde: 22 24 27 cm.
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150 gr i alle str i f.nr 7120, lys støvgrønn

DROPS Strømpep nr 4 – eller de p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk med dobbelt garn på 10 x 10 cm

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), teknikk: hullmønster, type oppskrift: sokker,

Blondekant:
1.p: 2 r, 2 kast, 2 r, snu arb.
2.p: 2 m i 1.m, 2 r, 1 vr (i 2. kastet), 2 r, snu arb.
3.p: 7 r, snu arb.
4.p: fell av 3 m, 4 r, snu arb.

Sokker: Arb strikkes rundt på strømpep. Legg opp 55-60-65 m på strømpep 4 med 2 tråder Alpaca og strikk 1 omg glstrikk. Deretter strikkes det vrbord med 2 r/3 vr. Når arb måler 3 cm felles det 1 m i annenhvert vr-parti ved å strikke de 2 første vrang-m vr sm = 49-54-58 m. Når arb måler 5 cm felles det 1 m i de resterende vr-partiene med 3 vr (= 2 r/2 vr hele veien rundt) = 44-48-52 m. Når arb måler 14-16-18 cm settes 22-26-26 m (pass på at det er 2 r i hver side) på 1 tråd (= oppå foten). Behold de resterende 22-22-26 m på p til hel. Videre strikkes det glstrikk frem og tilbake over hel-maskene i 5-5½-6 cm samtidig som hel-m-ant justeres til 18-20-22 m på 1.p. Sett 1 merketråd midt på p - herfra måles den ferdige fotlengden.

Videre felles det til hel slik:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, 2 rett sm, snu arb. 2.p (= vrangen): Ta 1.m løs av, strikk til det gjenstår 7-8-9 m, 2 vr sm, snu arb. 3.p: Ta 1.m løs av, strikk til det gjenstår 6-7-8 m, 2 rett sm, snu arb. 4.p: Ta 1.m løs av, strikk til det gjenstår 6-7-8 m, 2 vr sm, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 6 m på p. Videre strikkes det opp 11-11-13 m på hver side av helen og de 22-26-26 m fra tråden settes tilbake på p = 50-54-58 m. Strikk videre rundt på p med vrbord over de 22-26-26 m oppå foten og glstrikk under. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 22-26-26 midterste m oppå foten rett sm og strikk de 2 første m etter de midterste 22-22-26 m oppå foten vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre). Fell slik på hver 2.omg totalt 4 ganger = 42-46-50 m. Fortsett som før med vrbord og glstrikk. Når arb måler 18-20-23 cm fra merketråden på helen settes det 1 merketråd i hver side (det skal være 21-23-25 m mellom merke-trådene). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå slik på hver side av begge merketrådene: 2 m rett sm, 2 r, (merketråden sitter midt mellom de 2 r), 2 m vridd rett sm. Fell slik i hver side på hver omg totalt 9-9-10 ganger = 6-10-10 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Blondekant: Legg opp 4 m på p 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk Blondekant - se forkl over. Når Blondekanten måler ca 27-29-32 cm (målt på det korteste – avpass lengden slik at den passer fint øverst på sokken) felles det av. Sy blondekanten sammen til en ring med små pene sting og sy blondekanten øverst på sokken med taggene opp.