• Free Pattern
  • Free Pattern
Endre språk:

BabyDROPS 14-27 by DROPS Design

DROPS hentesett. Sidelengs Jakke i sirkel, bukse og teppe i Alpaca, frosk.

Add to favorites
BabyDROPS 14-27

DROPS design: Modell nr z-030-by
--------------------------------------------------------

Jakke og bukse:
100-100-100 (150-150) gr f.nr 7300, lime
50-100-100 (100-100) gr f.nr 7120, lys mint
DROPS Treknapp, nr 503: 3 stk.
Bukse:
150-150-200 (200-250) gr f.nr 7120, lys mint
Tilbehør: Buksestrikk på ca 50-60 cm.

DROPS Pinne nr 2,5 – eller den p du må ha for å få 26 m x 52 p og riller på 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner rett.

Strikketips (gjelder jakken): For hver gang man har snudd midt i plagget taes 1.m løs av etter at man har snudd, stram tråden og strikk videre som før, dette gjøres for å unngå huller i alle overgangene.

JAKKE:

Det startes på venstre forstk, strikkes videre mot ermet, bakstk, det andre erme og tilslutt høyre forstk.
Legg løst opp 70-76-86 (96-104) m på p 2,5 med lys mint og strikk 10 p rett (= 5 riller) til stolpe - 1.p = retten. Videre strikkes det slik - les Strikketips: * 2 p rett over de første 46-50-57 (65-70) m med lime (dvs strikk rett fra retten over de første 46-50-57 (65-70) m, snu arb og strikk rett tilbake), 2 p rett over de første 64-70-80 (90-98) m med lime, 2 p rett over alle 70-76-86 (96-104) m med lys mint *, gjenta fra *-* til arb måler ca 16-18-19 (20,5-22) cm fra oppleggskanten målt på det bredeste. Nå settes de ytterste 41-45-52 (60-65) m mot nederkant på 1 tråd (= siden) og det legges opp 36-42-46 (60-70) nye m på beg av p til erme før det fortsettes slik:
* 2 p rett over de første 41-47-51 (65-75) m med lime, 2 p rett over de første 59-67-74 (90-103) m med lime, 2 p rett over alle 65-73-80 (96-109) m med lys mint. Når arb måler 16-17-18 (18-20) cm fra der det ble lagt opp m til erme (målt på det bredeste) felles de ytterste 36-42-46 (60-70) m nederst på ermet av. Sett de 41-45-52 (60-65) m fra tråden i siden tilbake på p og sett 1 merketråd i arb. Srikk videre som før fra *-* på samme måte som forkl på forstk.
Når arb måler 28-31-35 (37-40) cm fra merketråden (målt på det bredeste) settes de ytterste 41-45-52 (60-65) m fra nederkant på 1 tråd (= siden). Legg opp 36-42-46 (60-70) nye m til erme og strikk videre som før fra *-* på samme måte som forkl på det andre ermet til det er strikket like mange pinner på dette ermet som på det andre. Fell av de ytterste 36-42-46 (60-70) m nederst på ermet og sett de 41-45-52 (60-65) m fra tråden i siden tilbake på p før det fortsettes som før igjen. Når det er strikket like mange pinner på høyre forstk som på venstre forstk byttes det til lys mint og det strikkes stolpe slik: Strikk 4 p rett over alle m, på neste p felles det til 3 knapphull slik fra retten (dvs fra nederkant og opp mot halsen): Strikk 43-47-55 (63-67) m rett, 1 kast, 2 rett sm, strikk 10-11-12 (13-15) m rett, 1 kast, 2 rett sm, strikk 10-11-12 (13-15) m rett, 1 kast, 2 rett sm og avslutt med 1 rett. Snu og strikk rett tilbake over alle m, deretter strikkes det 4 p rett over alle m før det felles løst av.

Montering: Sy sømmen under ermene kant i kant med små pene sting.

Hals: Strikk opp 1 m i hver 2.p (dvs i hver rille) rundt halsen på p 2,5 med lys mint = ca 88-95-102 (106-113) m. Strikk 3 p rett (1.p = vrangen) samtidig som det på 1.p felles jevnt fordelt til 62-64-66 (70-72) m. Deretter felles det av med vekselvis 1 r og 1 vr. Sy i knappene.

BUKSE:

Høyre ben: Legg opp 52-60-64 (70-74) m (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med lys mint og strikk rett på hver p. Når arb måler 4 cm settes det 1 merketråd i arb (= oppbrett) - herfra måles arb videre! Når arb måler 4 cm økes det 1 m i hver side på hver 1,5.-2.-2,5. (3.-4.) cm totalt 8 ganger = 68-76-80 (86-90) m. Når arb måler 18-21-24 (29-34) cm felles det 2 m i hver side. Videre felles det nå 1 m i den ene siden av arb (= mot midt foran) på hver 2.p totalt 2-4-6 (10-12) ganger = 62-68-70 (72-74) m. Fortsett med riller til arb måler 36-42-46 (52-58) cm fra merketråden. Deretter strikkes det glstrikk i 2 cm til belegg før det felles løst av.

Venstre ben: Legg opp og strikk som høyre men speilvendt.

Montering: Brett høyre ben dobbelt og sy indre bensøm innenfor 1 kantm – NB: på de 4 nederste cm på benet syes sømmen med sårkanten ut slik at sømmen ikke synes når kanten brettes opp. Sy venstre ben på samme måte. Sy buksen sammen foran og bak innenfor 1 kantm og sy åpningen mellom bena. Brett belegget øverst dobbel mot vrangen og sy pent fast med små pene sting - la det stå igjen en åpning til å tre strikken gjennom. Brett opp de 4 nederste cm på bena.

Frosk: se oppskrift under modell nr b13-25
Teppe: se oppskrift under modell nr b14-12