• Free Pattern
  • Free Pattern
Ändra språk:

Cozy Cuddle by DROPS Design

Settet består av: DROPS kofta, tofflor med garnbollar i Eskimo, filt

Add to favorites
BabyDROPS 14-25

Kofta och Tofflor:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Material: DROPS Eskimo från Garnstudio
Kofta:
150-200-200 (250-250) gr nr 01, natur
50 - 50 - 50 (100-100) gr nr 31, ljusmint
50 - 50 - 50 (100-100) gr nr 37, mintmix
50 gr till alla stl av följande färger:
nr 13 kamel, 23 mörkbeige +
Flicka: nr 30 ljusrosa och nr 36 rosamix
Pojke: nr 12 ljusblå och nr 21 jeansblå

DROPS Virknål nr 9 – eller det nål.nr du måste ha för att få 4 st-grupper i bredden och 4 varv på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS Träknapp, nr 512: 4-4-4 (5-5) st

Tofflor:
100-100-100 (100-100) gr nr 01, natur
DROPS Virknål nr 7 (till tofflor) – eller det nål.nr du måste ha för att få 10 fm i bredden och 11 varv på höjden på 10 x 10 cm.

(Gå vidare till mönster...)

Rättelser till detta mönster (efter publicering)

När arb mäter ca 20-23-23 (27-30) cm läggs det ut till ärmar i varje sida så här: Klipp tråden. Virka 16-19-19 (25-28) lm, virka som tidigare över bakst, i slutet på varvet virkas 16-19-19 (25-28) lm.
Vänd arb och virka som det förkl på 1:a v. Upprepa i den andra sidan på arb och fortsätt mönstret på samma sätt som förut = 1 st av 3 lm + 20-23-25 (30-33) st-grupper på varvet.

Uppdaterad online: 27.10.2010 (Tryckta kataloger innehåller inte dessa rättelser)

Se alla rättelser till katalog BabyDROPS 14

  • Sverige
Garnsort
Deals från
  • DROPS ESKIMO UNI COLOUR (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    23.00 SEK
    15.00 SEK
    n/a
  • DROPS ESKIMO MIX (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    27.00 SEK
    18.00 SEK
    n/a
  • DROPS ESKIMO PRINT (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    29.00 SEK
    19.00 SEK
    n/a
  • DROPS ESKIMO TWEED (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    29.00 SEK
    19.00 SEK
    n/a
  • DROPS ESKIMO DEGRADÉ (50g)
    DROPS Super Sale / 35% OFF!
    29.00 SEK
    19.00 SEK
    n/a

Tips & Hjälp

Lär dig något nytt varje dag!

Vet du inte hur du ska komma igång med detta mönster? Under fliken "Videor" längst upp på sidan hittar du en lista över instruktionsvideor som kan hjälpa dig – de finns på alla våra mönster!
Det är inte allt - vår "Tips & Hjälp" avdelning är fylld av tips och bra idéer till hur du kan komma igång med alla våra mönster – eller med din egen design!

Gå in på DROPS Video Bibliotek och hitta hundratals instruktionsvideor och titta gärna närmre på våra garner, eller besök delen med Lektioner för att få steg för steg vägledning! "Tips & Hjälp" är också full av mönster-inspiration, modeller av DROPS fans och så mycket mer! Se här!
KOFTA:

Ränder: Se diagram M.1.
1 rutrad i diagr = 1 varv med st-grupper.

Virkinfo-1: I början på ett varv med st ersätts första st med 3 lm och varvet avslutas med 1 st i 3:e lm i början på föregående v.
Virkinfo-2: 1 st-grupp = 2 st i samma m.
½ st-grupp = 3 lm (motsvarar 1 st).

Bakst: Läs Virkinfo-1! Virka 31-34-40 (43-46) lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 9 och natur. Virka ränder efter M.1 så här (om det är mer plats efter M.1 virkas det färdigt med natur):
1:a v: 1 st i 4:e lm från nålen, * hoppa över 2 lm, 2 st i nästa lm *, upprepa *-* varvet ut = 10-11-13 (14-15) st-grupper, vänd arb.
2:a v: 3 lm (= 1 st), 2 st mellan de 2 första st-grupperna från föregående varv (virka i m och inte runt hela), * 2 st mellan de följande 2 st-grupperna *, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 2 st överst på sista st = 1 st av 3 lm + 10-11-13 (14-15) st-grupper på varvet - läs Virkinfo-2.
Upprepa 2:a v uppöver. När arb mäter ca 20-23-23 (27-30) cm läggs det ut till ärmar i varje sida så här: Klipp tråden. Virka 16-19-19 (25-28) lm, virka som tidigare över bakst, i slutet på varvet virkas 16-19-19 (25-28) lm. Vänd arb och virka som det förkl på 1:a v. Upprepa i den andra sidan på arb och fortsätt mönstret på samma sätt som förut = 1 st av 3 lm + 20-23-25 (30-33) st-grupper på varvet. När arb mäter 30-33-36 (40-45) cm klipps tråden.

Framst: Virka 16-16-19 (22-22) lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 9 och natur. Virka ränder efter M.1 och st-grupper på samma sätt som på bakst = 1 st av 3 lm + 5-5-6 (7-7) st-grupper efter 2:a v. När arb mäter 20-23-23 (27-30) cm virkas det 16-19-19 (25-28) lm till ärm i den ena sidan på samma sätt som på bakst. Fortsätt mönstret som förut = 1 st av 3 lm + 10-11-12 (15-16) st-grupper på varvet. När arb mäter 30-33-36 (40-45) cm klipps tråden. Virka 1 framst till med ökning för ärm i motsatt sida.

Manschetter: Virka 2 v med st-grupper nederst på varje ärm med natur - det ska vara ca 1 st av 3 lm + 8-8-10 (10-11) st-grupper på varvet.

Framkant: Virka 1 v med st-grupper upp längs framkanten på varje framst med natur = ca 12-13-14 (16-18) st-grupper.

Montering: Sy axel/ärm-sömmarna kant i kant - starta ytterst på varje ärm och sy inåt - lämna 5-6 st-grupper mitt bak till halsöppning.
Sy underärm- och sidsöm i ett kant i kant.

Luva: Hela luvan virkas i natur.
Virka 1 fm i första m, 3 lm, därefter virkas det ca 13-14-15 (16-17) st-grupper runt halskanten på samma sätt som på koftan. Fortsätt med stolpgrupper tills luvan mäter ca 22-24-26 (29-30) cm, klipp tråden.
Lägg luvan dubbel och sy ihop fint kant i kant överst.
Sy i knapparna på vänster framst - översta knapp placeras ca 1 - 2 cm uppifrån och nedersta ca 10 - 12 cm från nederkanten.




TOFFLOR:

Passar fotlängd: 10-11-12 (14-15) cm
Virkinfo-1: I början på 1 varv med fm ersätts första fm med 1 lm och varvet avslutas med 1 fm i lm i början på föregående v.

Toffel: Tofflan virkas i ett stycke och sys ihop mitt fram och mitt bak.
Virka 7-8-9 (10-11) lm (inkl 1 lm till att vända med) med nål 7 och natur. Virka fm fram och tillbaka - läs Virkinfo-1 (starta i 2:a lm från nålen) = 7-8-9 (10-11) fm. När arb mäter 7-8-9 (10-10) cm ökas det i den ena sidan till fot genom att virka 3-3-3 (4-4) nya lm, fortsätt med fm över alla m = 10-11-12 (14-15) fm. När arb mäter 15-18-21 (24-26) cm avm de 3-3-3 (4-4) fm till fot genom att vända arb och virka tillbaka när man kommer till dessa. Fortsätt med fm över de resterande 7-8-9 (10-11) fm tills arb mäter 22-26-30 (34-36) cm.

Montering: Vik tofflan dubbel och sy ihop mitt bak och mitt fram med små fina stygn så att sömmen inte blir tjock - lämna en öppning på ca 5-6-7 (8-8) cm överst mitt fram (vik ev ner det översta partiet).
Virka 1 toffla till.

Garnboll: Gör 2 små garnbollar på ca 3 cm i diameter - se förkl på www.garnstudio.com - och sy fast en boll mitt fram på varje toffel.




Filt: Se mönster under modell nr b14-21

Diagram

natur
kamel
ljusmint
mintmix
rosamix/jeansblå
ljusrosa/ ljusblå
mörkbeige

© 1982-2016 DROPS Design A/S Alla rättigheter är reserverade. Detta dokument med sina underdokument har copyright. Denna mönsterdatabas är till dig som har stickning och virkning som hobby samt för dig som driver garnbutik. Oavsett om du handlar med oss / köper vårt garn, så står DROPS mönsterdatabas fritt till ditt förfogande. Som butik kan du fritt använda DROPS mönsterdatabas till att främja försäljningen av ditt garnsortiment. Skriv ut varje mönster du önskar, tag så många kopior du vill. Det enda vi kräver är att det inte görs några ändringar/tillägg på originaldokumentet som skrivs ut... och att mönstret enligt DROPS filosofin ges ut gratis till kund.
Försäljning av plagg/produkter baserade på DROPS design är tillåtet så länge det sker enskilt/på beställning, kommersiell försäljning utöver detta är inte tillåtet. Det skall tydligt framgå att plagget är tillverkat med utgångspunkt i design från DROPS DESIGN. Användning av DROPS bilder i samband med marknadsföring är tillåtet om det uteslutande är använt DROPS garn. Bilden får inte beskäras eller ändras, DROPS logotypen måste framkomma tydligt. Villkoret för att få använda tygetikett där DROPS DESIGN ingår, är att texten skall vara "A DROPS DESIGN made by…"
Det tas förbehåll för att rätten till användning när som helst kan återtas, oavsett orsak.