DROPS Baby / 13 / 18

DROPS Baby 13-18 by DROPS Design

Pyöreäkaarrokkeinen takki, housut, myssy, sukat ja huopa, sekä pallo ja helistin.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Babydrops 13-18
Takki, housut, myssy ja sukat:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v
Vastaava senttikoko: 50/56 - 62/68 - 74/80 (86/92 - 98/104)
Langanmenekki: Alpaca
Takki: 100-100-150 (150-200) gr nro 100, luonnonvalk.
Housut: 100-150-150 (150-200) gr nro 100, luonnonvalk.
Myssy: 50 g kaikkiin kokoihin nro 100, luonnonvalk.
Sukat: 50 gr kaikkiin kokoihin nro 100, luonnonvalk.
Koko setti: 250-250-300 (350-400) gr nro 100, luonnonvalk.

DROPS pyöröpuikko ja sukkapuikot nro 2,5 tai käsialan mukaan: 26 s x 34 krs sileää = 10 x 10 cm.
DROPS virkkuukoukku nro 2,5.
DROPS helmiäisnappi nro 523: 5 kpl
Tarvikkeet: Silkkinauha; n. 80 cm myssyyn ja 2 x 50 cm sukkiin.

TAKKI:

Ainaoikeinneule tasona: Neulo kaikki kerrokset oikein.
Ainaoikeinneule suljettuna neuleena: *1 krs oikein, 1 krs nurin*, toista *-*.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 - M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Napinläpi: Tee oikeaan etureunaan napinlävet. 1 napinläpi = päätä etureunan 3. ja 4. s ja luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Huom: Viimeinen napinläpi tehdään vasta kun jäljellä on 1 cm ennen kaulusta.
1/3 kk: 4, 10, 16, 22 ja 26 cm.
6/9 kk: 5, 11, 17, 23 ja 28 cm.
12/18 kk: 6, 13, 20, 27 ja 32 cm.
2 v: 9, 16, 23, 30 ja 36 cm.
3/4 v: 9, 17, 25, 33 ja 39 cm.

Kavennusvinkki (kaulus):
Kaikki kavennukset tehdään krs:n alussa.
Päätä 1 s krs:n alussa näin: nosta 1 s, neulo 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli.

Lisäysvinkki (kaulus):
Lisää 1 s nostamalla lanka 2:n s:n välistä ja neulomalla tämä kierretynä oikein.

TAKKI:

Etu- ja takakappale: Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen.
Taita pyöröpuikko kaksinkerroin (käytä vaihtoehtoisesti kahta samankokoista pyöröpuikkoa) ja luo 163-180-197 (214-231) s (sis. 5 reunas kummassakin etureunassa) kahdelle puikolle (tällä tavoin reunasta tulee joustava). Vedä toinen puikoista pois ja neulo 2 oikeaa krs:ta. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti kolme kertaa korkeudessa, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. M.1:n jälkeen neulotaan 2 krs sileää (etureunat jatketaan ainaoikeana valmiiseen mittaan) - samanaikaisesti vähennetään tasavälein 1. krs:lla niin, että silmukoita jää seuraavasti: 148-166-184 (196-214), älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla. Kiinnitä 1 merkkilanka 39-44-49 (51-56) s:n päähän kummastakin reunasta = 70-78-86 (94-102) s merkkilankojen välissä takakappaleessa. Neulo nyt M.2, 5 reuna-s kummassakin reunassa. Samanaikaisesti kun työ on 5 cm vähennetään 1 s kummankin puolin molempia merkkilankoja joka 3.-3.-4. (4.-5.) cm yhteensä 4 kertaa = 132-150-168 (180-198) s - silmukat jotka eivät sovi kuvioon kun vähennetään neulotaan sileinä, katso että kuvio muuten pitää paikkaansa. Muista napinlävet oikeassa etureunassa - katso selostus yltä. Kun työ on n. 16-17-20 (23-25) cm - katso että viimeisenä on neulottu 2 krs sileää 1:n reikäkrs:n jälkeen - päätä 10 s kummassakin sivussa kädenteitä varten (ts. 5 s molemmin puolin merkkilankoja) = 52-60-68 (76-84) s takakappaleessa ja 30-35-40 (42-47) s kummassakin etukappaleessa. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

Hiha: Luo löyhästi 36-36-42 (42-42) s jaettuina sukkapuikoille nro 2,5. Neulo 8 krs ainaoikeaa (katso selostus yltä), jatka neulomalla M.2. Samanaikaisesti kun työ on 4 cm lisätään 2 s keskelle hihan alapuolelle joka 4.-4.-5. (5.-5.) krs yhteensä 8-10-10 (13-15) kertaa = 52-56-62 (68-72) s - lisätyt s:t neulotaan mukaan kuvioihin. Kun työ on 15-16-19 (23-27) cm päätä keskimmäiset 10 s keskeltä hihan alta = 42-46-52 (58-62) s.
Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha.

Kaarroke: Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 196-222-252 (276-302) s. Neulo 1 krs nurin nurjalta, sitten 1 krs oikein oikealta puolelta samanaikaisesti kun vähennetään tasavälein niin, että silmukoita jää seuraavasti: 186-218-250 (266-298) s (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla). Neulo ja vähennä sitten M.3:n mukaan (5 reuna-s:t jatketaan kuin ennen). Lopeta neulominen halutun koon nuolen kohdalla. M.3:n jälkeen työssä on 109-114-115 (122-136) s. Neulo 1 krs sileää samanaikaisesti kun vähennetään tasavälein niin, että silmukoita jää seuraavasti: 72-76-82 (86-92).

Kaulus: Päätä uloimmat 3 s kummassakin sivussa = 66-70-76 (80-86) s. Neulo ainaoikeaa – lisää samanaikaisesti kolmannella krs:lla 1 s kummassakin sivussa – katso lisäysvinkki yltä! Lisätään krs:n 2:n ensimmäisen ja 2:n viimeisen s:n välillä joka 2. krs yhteensä 3 kertaa. Samanaikaisesti kun työ on 2 cm laitetaan siihen merkkilangat (1 kummallakin olkapäällä ja 1 keskelle taakse). Nyt lisätään 1 s kummallakin puolella jokaista merkkilankaa – katso lisäysvinkki. Toista lisäys 4:n krs:n jälkeen = 84-88-94 (98-104) s. Kun kaulus on 5 cm kavenna 1 s kummassakin sivussa joka 2. krs yhteensä 3 kertaa – katso kavennusvinkki = 78-82-88 (92-98) s.
Päätä loput s:t löyhästi.

Viimeistely: Ompele kainaloiden aukot kiinni ja napit paikoilleen.

Virkattu reuna: Virkkaa reunus kauluksen reunaan seuraavasti: 1 ks ensimmäiseen s:aan, *3 kjs, 1 p ensimmäiseen kjs:aan, jätä 2 s väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-*.
Virkkaa sitten hihojen alareunoihin: 1 ks ensimmäiseen s:aan, *5 kjs, jätä 2 s väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-*.

HOUSUT:

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.2 ja M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Kavennusvinkki-2 (housut):
Kavenna 1 s merkkilangan jälkeen: 2 s oikein yhteen.
Kavenna 1 s ennen merkkilankaa: 2 s kiertäen oikein yhteen.

Housut neulotaan vyötäröltä alas.
Luo 120-128-136 (140-144) s pyöröpuikolle nro 2,5. Neulo joustinta (= 2 o, 2 n) 4 cm. Jatka neulomalla sileää samanaikaisesti kun lisätään tasavälein niin, että silmukokoita tulee seuraavasti: 156-168-180 (192-204) s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = keskitaka, ja 1 merkkilanka 78-84-90 (96-102) s:n jälkeen = keskietu.
Neulo M.2 ja tee samalla korotus taakse seuraavasti: neulo 12 s, käännä työ (välttääksesi reikiä nosta ensimmäinen s kun neulot takaisin ja kiristä lankaa hieman). Neulo 24 s, käännä työ. Jatka näin neulomalla 12 s enemmän jokaisella käännöllä vielä 8-10-10 (12-12) kertaa. Jatka sitten suljettua neuletta. Kun työ on 12-15-16 (17-18) cm (mitattuna keskeltä edestä) lisätään 1 s kummallakin puolella 2 keskimämistä s keskellä edessä joka 2. krs yhteensä 10 kertaa (lisää hakemalla s edelliseltä krs:lta ja neulo tämä oikein) = 176-188-200 (212-224) s. Viimeisen lisäyksen jälkeen työ on n. 18-21-22 (23-24) cm keskeltä edestä. Seuraava krs neulotaan näin: päätä 3 s, neulo 82-88-94 (100-106) s, päätä 6 s, neulo 82-88-94 (100-106) s, päätä 3 s. Neulo molemmat lahkeet erikseen.

Lahje: Siirrä toisen lahkeen s:t apulangalle ja jaa toisen lahkeen s:t tasan sukkapuikoille nro 2,5 = 82-88-94 (100-106) s. Neulo suljettua neuletta (jatka mallineuletta kuten aiemmin). Kiinnitä 1 merkkilanka lahkeen sisäreunaan = krs:n vaihtumiskohta. Kun työ on 2 cm, vähennetään 1 s kummaltakin puolelta merkkilankaa – katso kavennusvinkki. Toista tällaiset kavennukset 2-2-2½ (2½-3) cm välein yhteensä 4-5-6 (7-8) kertaa = 74-78-82 (86-90) s. Kun lahkeen pituus on 10-13-16 (21-26) cm, neulotaan piirroksen M.4 mukaan (aloita alhaalta piiroksessa). Neulo sitten 1 krs sileää samanaikaisesti kun vähennetään tasavälein siten, että jäljelle jää 60-64-68 (72-76) s. Neulo joustinta (2 r ja 2 n) 10 cm ja päätä sitten s:t löyhästi.
Neulo toinen lahje samoin.

Viimeistely: Ompele haarasauma. Taita jalkojen alareunan joustin kaksinkertaiseksi.

MYSSY:

Koko: 1/3 – 6/9 – 12/18 kk
Päänkoko: n. 40/42 – 42/44 – 44/46 cm

Ainaoikeinneule tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

Kuvio neulonta: Katso ruutupiirros M.2. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Työ neulotaan tasona.
Luo 82-88-100 s puikolle nro 2,5. Neulo ainaoikeaa samanaikaisesti kun tehdään reikä kumpaankin sivuun joka 6. krs:lla päättämällä 3. s reunasta ja luomalla uusi s seuraavalla krs:lla päätetyn tilalle.
Lue koko jakso ennen neulomista!
Kun työ on 6 cm neulotaan M.2, kummassakin sivussa 5 ainaoikeaa (reikiä neulotaan jatkossa joka 6. krs) kunnes työ on 14-15-16 cm. Katso että viimeisen reikäkrs:n jälkeen on neulottu 2 krs sileää. Samanaikaisesti viimeisellä krs:lla päätetään viidet ainaoikein neulotut s:t kummassakin sivussa ja vähennetään s:oita 70-80-90:ksi.
Laita 5 merkkilankaa työhön seuraavasti: ensimmäinen 1:n s:n jälkeen, sitten jätetään jokaisen väliin 14-16-18 s, viimeisen merkkilangan jälkeen jää sitten 13-15-17 s. Neulo ainaoikeaa samanaikaisesti kun vähennetään 1 s jokaisen merkkilangan jälkeen joka 2. krs yhteensä 12-14-16 kertaa = 10 s jäljellä puikolla. Katkaise lanka, vedä se läpi jäljellä olevat s:t, kiristä ja kiinnitä huolellisesti.

Viimeistely: Ompele yhteen ainaoikein neulottu reuna keskeltä takaa uloimpiin s-kaariin myssyn alareunassa. Virkkaa koukulla nro 2,5 pitkin aloitusreunaa näin: 1 ks ensimmäiseen s, * 5 kjs, jätä 2 s väliin ja kiinnitä yhdellä ks seuraavaan s *, toista *-*. Virkkaa samalla tavalla ympäri ainaoikein neulotun osan myssyn takapuolella.
Taita ainaoikein neulottu reuna etureunassa kaksinkertaiseksi kohti oikeaa puolta ja ompele kiinni kummankin puolen alareunassa.
Poimuta silkkinauha myssyn alareunaan.

SUKAT:

Koko: 1/3 – 6/9 – 12/18 kk
Jalkapohjan pituus: 10-11-12 cm

Mallineule: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Ainaoikeinneul tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

Sukka nulotaan tasona keskeltä takaa alkaen. Luo 68-68-68 s kahdelle puikolle nro 2,5. Vedä toinen puikoista pois ja neulo 2 oikeaa krs:ta. Neulo sitten M.1 5-6-7 kertaa korkeudessa (työ on n. 5-6-7 cm). Nyt neulotaan 1 krs oikein oikealta puolelta samanaikaisesti kun vähennetään tasavälein 34-38-42 s:ksi. Neulo 1 krs oikein nurjalta, sitten neulotaan seuraava krs oikealta puolelta näin: 1 reunas, *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 reunas. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta, siirrä sitten kummankin reunan reunimmaiset 12-13-15 s apulangalle = 10-12-12 s jäljellä työssä. Neulo näillä silmukoilla 4-4½-5 cm ainaoikeaa. Ota sitten apulangalla odottavat s:t takaisin työhön, lisää myös 10-11-13 s kummallekin puolelle keskiosaa = yht. 54-60-68 s. Neulo kaikilla silmukoilla 3-4-5 cm ainaoikeaa samanaikaisesti kun 1½-2-2½ cm:n jälkeen päätetään joka 2. krs lopulliseen mittaan asti näin: päätä 1 s krs:n alussa sekä lopussa ja neulo yhteen 2 oikeaa s kummallakin puolella 2 keskimmäistä s. Päätä s:t ja ompele sauma jalan alta ja ylös pitkin keski takaa uloimpiin s-kaariin, ettei saumasta tulisi liian paksu. Poimuta silkkinauha reikäkrs:n läpi.

Huopa: Katso ohje nro 13-22
Pallo ja Helsistin: Katso ohje nro 13-8

www.garnstudio.com

Piirros

= oikein oikealla, nurin nurjalla
= nurin oikealla, oikein nurjalla
= 1 langankierto
= 2 oikeaa yhteen
= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 2 oikeaa yhteen, vedä nostettu s yhteen neulottujen yli, 1 langankierto

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 13-18 alkuperäisohjeeseen.