DROPS / 95 / 6

DROPS 95-6 by DROPS Design

DROPS heklet topp med striper i ”Paris”. Str XS/S-L

DROPS design: Modell nr W-330
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M - L
Materialer: DROPS Paris fra Garnstudio
150-200-200 gr f.nr 17, natur
50 gr til alle str i hver av fargene:
nr 20 lys rosa, nr 25 mosegrønn, nr 26 beige, nr 33 rosa og nr 45 appelsin.

DROPS Heklenål nr 4,5 – eller den nålen du må ha for å få 14 st i bredden og 8 rader i høyden på 10 x 10 cm.
Tilbehør: 2-3 knapper (ca 15 mm i diam) til splitt i siden.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, striper, type oppskrift: topper,

Hekleinfo: På beg av hver rad med st erstattes første st med 3 lm og på beg av hver rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm. Hver rad avsluttes med 1 st/dbl-st i den siste lm som ble heklet på beg av forrige rad.

Stripemønster: Se diag M.1.

Bikini-overdel:
1.del: Hekle 12-13-14 løse lm (inkl 3 lm til å snu med) på nål 4,5 med natur.
Første rad hekles slik: 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de 8-9-10 neste lm = 10-11-12 st, snu arb. Les Hekleinfo og hekle 5-6-7 rader til med 1 st i hver st = 6-7-8 rader totalt. Neste rad hekles slik: Hekle 10-11-12 st (dvs 1 st i hver st fra forrige rad), hekle 4 st i hjørnet og hekle 11-12-14 st ned langs firkantens andre side = 25-27-30 st tilsammen. Snu arb og hekle 6 rader til med 1 st i hver st fra forrige rad - samtidig økes det 1 st i den ene siden av arb (dvs mot midt foran) på hver 2.rad totalt 3 ganger = 28-30-33 st - NB: Det økes 1 st ved å hekle 1 ekstra st i ytterste st mot midt foran. Etter siste rad måler arb ca 16-18-19 cm fra spissen øverst og ned.
2.del: Hekle som første del men speilvendt.

Montering: Legg de 2 bikini-delene sammen som vist i fig.1. Hekle 1 omg fm rundt hele bikini-overdelen slik at kantene blir jevne og pene og slik at de 2 bikini-delene holdes sammen - NB: Start i siden på den ene delen og hekle rundt alle sidene som vender opp, deretter hekles det langs nederkanten - det hekles ca 1 fm i hver m og 2 fm om hver rad men langs nederkanten på bikinien hekles det 46-48-50 fm. Ikke klipp tråden men hekle 41-51-61 meget løse lm, snu arb. Hekle 1 st i 4.lm fra nålen, deretter hekles det 1 st i hver av de resterende 83-95-107 lm/fm = 85-97-109 st, snu arb.
Neste rad hekles slik: 1 lm, 1 fm i første st, * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm som ble heklet, hopp over 2 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* raden ut = 28-32-36 buer.
Videre hekles det som forkl under samtidig som det hekles striper etter M.1:
Hekle kjm frem til toppen av første bue, 4 lm (= 1 dbl-st), * i toppen av neste bue hekles det 3 dbl-st, 3 lm og 3 dbl-st (= 1 st-gruppe), i toppen av neste bue hekles det 1 dbl-st *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 dbl-st, 3 lm og 3 dbl-st i siste bue og 1 dbl-st i siste fm, snu arb = 14-16-18 st-grupper.
Neste rad hekles slik: 4 lm, * i lm-buen i st gruppen hekles det 3 dbl-st, 3 lm og 3 dbl-st, i dbl-st mellom st-gruppene hekles det 1 dbl-st *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 st-gruppe i siste lm-bue og 1 dbl-st i 4.lm som ble heklet på beg av forrige rad. Snu arb og hekle neste rad på samme måte.
Deretter hekles det videre på samme måte men nå hekles arb rundt, dvs fortsett mnst som før med st-grupper i lm-buene og 1 dbl-st i dbl-st mellom st-gruppene men hopp over siste dbl-st på raden slik at mnst går opp når det hekles rundt.
Når arb måler ca 36-38-40 cm (målt fra overgangen mellom bikini-overdelen og ned), evt ved ønsket lengde, klippes tråden - NB: Mnst vil automatisk vie seg ut i nederkant (se målskisse).

Knappesplitt i siden: Hekle 1 rad fm langs hele splitten i siden - start på bakstk og pass på at det ikke hekles for mange fm. Snu arb og hekle 1 rad fm kun langs splitten på forstk samtidig som det hekles 2 eller 3 knapphullshemper slik: 1 fm, 3 eller 4 lm (avpass etter knappens str), hopp over 2 fm og fest med 1 fm i neste m - øverste knapp plasséres ca 1 cm fra kanten, de øvrige plasseres jevnt etter ønske.

Skulderstropper: Hekle 1 skulderstropp øverst på hver bikini-del slik:
Hekle 70-75-80 løse lm (evt til ønsket lengde) på nål 4,5 med natur og fest med 1 kjm i toppen av den ene bikini-delen. Hekle 3 lm og fest med 1 kjm 3 m lengre ned fra toppen (mot siden), deretter hekles det 1 st i hver av de 70-75-80 lm, klipp og fest tråden. Gjenta langs den andre siden. Fest skulderstroppene i kryss på bakstk (se foto) - prøv toppen på for plassering. Evt knyt stroppene bak i nakken.

Diagram

= lys rosa
= natur
= appelsin
= rosa
= beige
= mosegrønn