• Free Pattern
Skift sprog:

Espuma by DROPS Design

Lille DROPS bolerojakke med Bølgemønster i ”Vivaldi” eller "Brushed Alpaca Silk"

Add to favorites
DROPS 94-13

Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 06, natur
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til hæklekant)

Eller brug:
DROPS Brushed Alpaca Silk fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 01, off white
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 - 50 gr f.nr 02, natur (til hæklekant)

DROPS Rundp og strømpep nr 5,5 –
eller den p du skal bruge for at få 17 m x 19 p i Bølgemønst på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 3 (til kant).

(Gå videre til opskrift...)

Tips & Hjælp

Lær noget nyt hver dag!

Er du ikke helt sikker på hvordan du kommer i gang med denne opskrift? Under "Video" knappen øverst i opskriften, finder du en liste med tydelige instruktions-videoer, som viser hvordan man gør. Det skal være let for dig at komme i gang - og ALLE vore opskrifter har dem!

Det er ikke alt - hele sektionen med "Tips & Hjælp" er fuld af tips og gode ideer til hvordan du kan komme i gang med alle vore opskrifter - eller med din egen design!

Gå ind på DROPS Video Bibliotek og find hundredevis af instruktions-videoer og kig gerne nærmere på vore garner; eller besøg sektionen med Lektioner for at få skridt for skridt vejledning! "Tips & Hjælp" er også fuld af mønster-inspiration, modeller af DROPS-fans og meget meget mere! Se her!
Bølgemønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønst set fra retsiden.

Ryg- og forstykke: Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Buk rundp dobbelt (brug evt 2 rundp) og slå 148-184 m op (inkl 5 forkantm i hver side) over 2 pinde nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk (dette gøres for at opslåningskanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik 2 p ret (1.p = retsiden). Derefter strikkes M.1 med 5 kantm i hver side som strikkes ret på alle p til færdig mål – se diag for rigtig str. Sæt 1 mærketråd i den 40.-49.m ind fra hver side = 68-86 m mellem mærketrådene på rygstk - lad mærketråden følge med op. Når arb måler ca 22-23 cm - afpas således at næste p er sidste p i M.1 - lukkes der 11-15 m af i hver side til ærmegab (dvs m med mærketråd + 5-7 m på hver side af denne) = 34-41 m tilbage på hver forstk og 58-72 m på rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Ærmet kan strikkes i 2 forskellige længder, se måleskitse. Modellen på billedet er strikket med det korteste ærme.
Slå 46-58 m op over 2 pinde nr 5,5 med Vivaldi eller Brushed Alpaca Silk. Træk den ene p ud, fordel m på strømpep 5,5 og strik rundt. Sæt 1 mærketråd i beg af omg = midt under ærmet. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang. Derefter strikkes M.1 - husk diag for rigtig str. Når arb måler ca 5 eller 15 cm - afpas således at næste p er sidste p i M.1 - lukkes der 12-14 m af midt under ærmet = 34-44 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 194-242 m. Nu strikkes der og tages ind efter M.2 men de yderste 5 m i hver side fortsættes som før - 1.p = retsiden. Når M.2 er strikket 1 gang i højden er der 98-130 m på p. Fortsæt de 4 øverste p i M.2 til arb måler 19-21 cm fra der hvor ryg- og forstk og ærmer blev sat på samme p. Derefter strikkes der 1 p ret fra retsiden samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 84-100 m (der tages ikke ind over forkanten). Strik 1 p ret fra vrangen og luk derefter løst af med ret fra retsiden - for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der omslag efter ca hver 6.m samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes også af).

Montering: Sy åbningerne under ærmerne. Hækl til sidst en kant nederst rundt begge ærmer og langs hele ryg- og forstykke (dvs rundt i halsen, langs begge forkanter og langs hele nederkanten) på nål 3 med Cotton Viscose således: Hækl 1 fm i første m, * 3 lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 3 lm og 1 km i 1.fm i beg af omg. Jakken lukkes med en broche e.l.

Diagram

ret fra retsiden, vrang fra vrangen
vrang fra retsiden, ret fra vrangen
slå om
2 ret sammen

© 1982-2016 DROPS Design A/S Alle rettigheder er reserverede. Dette dokument med sine underdokumenter har copyright. Denne mønsterdatabase er til for dig som har strik som hobby, og for dig som driver garnforretning. Uanset om du handler med os / køber vores garn, så står DROPS mønsterdatabase til fri disposition. Som forretning kan du frit benytte DROPS mønsterdatabase til at fremme salget af dit garn. Skriv ud direkte efterhånden som du får brug for en opskrift, eller skriv så mange kopier ud du vil. Det eneste som vi forlanger, er at der ikke foretages nogle ændringer / tilføjelser på originaldokumentet som skrives ud... og at opskrifterne i henhold til DROPS filosofi deles ud gratis til kunden.
Salg af modeller baseret på DROPS DESIGN er tilladt så længe det sker enkeltvis/på bestilling. Kommercielt salg udover dette er ikke tilladt.
Brug af DROPS billeder i forbindelse med markedsføring / salg er kun tilladt hvis der udelukkende er benyttet DROPS garn. Dette skal fremgå helt klart i tekst. Billedet må ikke beskæres eller ændres, logoen skal tydeligt fremgå. Betingelsen for tilladelse til brug af tøjmærke hvor DROPS DESIGN indgår, er at teksten skal være "A DROPS DESIGN made by ....." Der tages forbehold for at retten til brug når som helst kan trækkes tilbage, uanset årsag.