Vaak gestelde vragen (FAQ)

  1. Welke type vezels bevatten de DROPS garens?
  2. Wat is polyamide?
  3. Welk soort informatie kan ik vinden op de garenwikkels?
  4. Wat zijn de DROPS garencategorieën?
  5. Kan ik ook een ander garen gebruiken dan wordt vermeld in het patroon?
  6. Wat betekent het dat een garen “Superwash” behandeld is?
  7. Wat betekent: “Oeko-Tex® gecertificeerd”?
  8. Waar worden de DROPS garens geproduceerd?
  9. Waarom zijn jullie garens zo goedkoop?
  10. Hoe accuraat zijn de kleuren op de website?

1) Welke type vezels bevatten de DROPS garens?

Garens kunnen worden gemaakt van vele soorten natuurlijke en synthetische vezels. DROPS heeft vooral garens gemaakt van wol, katoen, alpaca, linnen, mohair en zijde in het assortiment. Elke vezel heeft zijn eigen kwaliteiten en ze worden vaak gecombineerd om voordeel te hebben van de beste eigenschappen van alle kwaliteiten samen. Grove vezels heeft het voordeel dat het sterker is en slijtvast is en fijnere vezels bieden meer zachtheid en comfort. Hieronder volgt beknopte informatie over de voornaamste vezels die wij gebruiken:

Alpaca:
Alpaca is een natuurlijke vezel afkomstig van de alpaca en heeft een soortgelijke structuur als die van schapenwol. De vezel is zo zacht omdat hij een kleine diameter heeft, net als bij merinoswol. Alpaca is zacht, duurzaam, luxe en zijdeachtig. Garen van alpacavezels vilt en pilt niet zo snel en kan licht of zwaar zijn afhankelijk van hoe het gesponnen is. Hoewel het op schapenwol lijkt, is het warmer, prikt het niet en bevat het geen lanoline (wolvet) zodat alpaca van nature hypoallergeen is. Alpaca’s komen voor in 22 natuurlijke kleuren en met meer dan 300 tinten, van diep blauw tot bruinzwart en bruin en van wit en zilver tot roze-grijs.

Mohair:
Deze vezel is afkomstig van angorageiten en wordt beschouwd als een luxe vezel. Garen van mohair is net zo warm als wol, maar veel lichter; het is duurzaam, laat zich gemakkelijk verven en vilt niet snel. Mohairvezels glazen zacht door de manier waarop ze het licht weerkaatsen. Hoewel mohair een harde vezel is, wordt het meestal gesponnen tot een luchtig garen, zodat kledingstukken kan mohair luchtig en prachtig zijn.

Wol:
Wolvezels komen van de vacht van een schaap en wol is een relatief grove vezel. Twee in het oog springende eigenschappen van wol zijn het feit dat wol warmte vasthoud en dat wol kan vilten – dit komt door de schubben op het oppervlak van de vezels. Afhankelijk van het schapenras kan wol er zeer verschillend uitzien.
Wol van het merinosschaap wordt beschouwd als de fijnste wol, die zacht en krullend is. Alle merinoswol in DROPS garens komt uit Zuid Amerika en de schapen zijn niet blootgesteld aan mulesing.
Pure nieuwe wol is wol die direct gemaakt wordt van de schapenvacht en niet van gerecyclede wol uit kleding. Machinewasbare wol is wol die chemisch behandeld is zodat de buitenste laag van de vezel zo min mogelijk pluist, zodat de wol in de wasmachine gewassen kan worden op een wolwasprogramma (zie Superwash).

Zijde:
Zijde is een fijne en lange vezel die geproduceerd wordt uit de poppen van de motvlinder van zijderupsen. Hoewel de zijderups gecultiveerd is, wordt wilde of tussahzijde geproduceerd uit de poppen van de ongecultiveerde zijderupsen. De zijdevezel is een van de allersterkste natuurlijke vezels en geweldig om breigarens van te maken. Zijde laat zich ook erg goed mengen met andere vezels en vooral met wol. Zijde laat zich ook goed verven met natuurlijke verfstoffen.

Plantaardige vezels:
Er zijn allerlei plantaardige vezels die gewonnen worden uit de celwand van planten. Van alle varianten worden katoen en linnen het vaakst gebruikt voor breigarens.
Katoen is de vezel die rond de kernen van de katoenplant wordt aangetroffen en het bestaat bijna volledig uit cellulose. Katoen is meestal wit van kleur, maar er zijn ook groen en bruine varianten. De katoenvezel wordt meestal tot (dun) garen gesponnen en er wordt zacht en ademende textiel van gemaakt dat zeer geschikt is voor zomerkleding en accessoires. Het is minder sterk dan zijde of linnen, maar sterker dan wol.
Gemerceriseerde katoen is katoen die een speciale behandeling heeft ondergaan. Deze behandeling geeft katoen een prachtige glans zodat dit katoen een chiquere uitstaling heeft dan gewone katoen. Het is ook sterker, laat zich gemakkelijker verven en is beter bestand tegen meeldauw. Het is ook meer vormvast dan ‘reguliere’ katoen.
Linnen is een vezel die gewonnen wordt uit de stelen van de vlasplant en hij is sterker dan de meeste andere vezels. De linnenvezel is relatief zacht, recht en glanzend en wordt steeds mooier als hij ouder wordt. Linnen is nog comfortabeler dan katoen bij hoge temperaturen omdat het vocht goed opneemt en snel weer droogt.

Andere materialen die u tegenkomt in onze garens, zoals acryl, viscose, polyamide (nylon) en polyester.

2) Wat is polyamide?

De polyamidevezel, meer bekend onder de naam nylon, is heel sterk, duurzaam, licht en gemakkelijk in onderhoud (kan gewassen en gedroogd worden in de machine) en elastisch, zodat hij perfect combineert met andere vezels voor het maken van duurzame garens, zoals sokkengaren.

3) Welke informatie vind ik op de garenwikkels van DROPS?

Alle DROPS garenwikkels bevatten informatie over de vezels die het garen bevat (wol, katoen, etc.), het gewicht in grammen en de lengte in meters en yards, wasvoorschriften en wassymbolen (deze worden hier uitgelegd), het kleurnummer, het verfbadnummer en de garengroep waartoe het garen behoort.

4) Wat zijn de DROPS garencategorieën?

Alle DROPS garens zijn ingedeeld in een groep die de dikte aangeeft (A tot en met F). Garens in dezelfde groep hebben (bijna) dezelfde stekenverhouding en kunnen onderling gewisseld worden in de patronen; de looplengte kan wel variëren, dus als u een ander garen kiest, reken dan altijd uit hoeveel meters u nodig hebt om te zien hoeveel bollen u moet aanschaffen.

5) Kan ik ook een ander garen gebruiken dan er wordt vermeld in het patroon?

Ja, dat is mogelijk, zolang het garen dezelfde stekenverhouding heeft. Brei daarom altijd een proeflapje en controleer dat u hetzelfde aantal steken in de breedte en naalden in de hoogte heeft als aangegeven staat in het patroon.

Denk erom dat verschillende garen verschillende eigenschappen hebben en het kledingstuk een andere structuur en uitstraling kunnen geven. De looplengte kan ook verschillen, dus reken dan altijd uit hoeveel meters u nodig hebt om te zien hoeveel bollen u moet aanschaffen.

Hier is een voorbeeld hoe u kunt berekenen hoeveel garen u nodig heeft van een alternatief garen voor een patroon:

Voor het patroon heeft u 300g van garen X nodig.
Garen X heeft een looplengte van 170 m per 50 gr, wat betekent dat 6 bollen (van garen X) x 170 m = 1020 m garen.
U wilt gebruik maken van garen Y. Dit garen heeft een looplengte van 150 m per 50 gr.
1020 m / 150 m = 6,8 = 7 bollen van garen Y. Dit heeft u nodig om garen X te vervangen.

U kunt ook het patroon maken door het garen te vervangen door een kwaliteit uit een andere Garen Categorie als volgt:

  • 2 draden A = 1 draad C
  • 3 draden A = 1 draad D
  • 4 draden A = 1 draad E
  • 8 draden A = 1 draad F
  • 2 draden B = 1 draad D
  • 2 draden C = 1 draad E
  • 4 draden C = 1 draad F
  • 2 draden D = 1 draad F
  • 2 draden E = 1 draad F

6) Wat betekent het dat een garen “Superwash” behandeld is?

Superwash wol is een wolproduct dat behandeld is zodat het machinewasbaar is. Veel mensen werken liever niet met wol omdat het kan krimpen bij het wassen (dit kunt u ook expres doen, dan vilt u de wol) en superwash wol kunt u gebruikt zonder deze zorgen. (1)

7) Wat betekent: “Oeko-Tex® gecertificeerd”?

The Oeko-Tex® Standard 100 is geïntroduceerd aan het begin van de jaren 90 in reactie op de vraag van het publiek naar textiel zonder gezondheidsrisico’s. De Oeko-Tex® Standard 100 is een uniforme en wereldwijde testmethode en certificering voor textielgrondstoffen, halffabricaten en eindproducten. De test op verboden middelen test op middelen die verboden zijn bij wet en op chemicaliën die schadelijk zijn voor de gezondheid en andere zaken die de gezondheid kunnen schaden.

Voor meer informatie, ga naar www.oeko- tex.com

8) Waar worden de DROPS garens geproduceerd?

U kunt lezen waar de DROPS garens zijn geproduceerd op elke kleurenkaart en op onze prijslijsten.

9) Waarom zijn jullie garens zo goedkoop?

Als het grootste merk in breigarens en -patronen van Noord-Europa hebben we de unieke kans om te werken met de beste ruwe materialen en zo kunnen we besparingen maken die u ten goede komen. Daarom kunt u DROPS garens gemiddeld 20-30% goedkoper kopen dan vergelijkbare producten!

10) Hoe accuraat zijn de kleuren op de website?

Als we afbeeldingen selecteren voor de kleurenkaarten, doen we ons uiterste beste om de kleur zo goed mogelijk weer te geven. Helaas kunnen we niet garanderen dat de afbeeldingen op uw computerscherm volledig correct zijn. Elke monitor geeft kleuren anders weer; sommige kleuren zullen donkerder lijken dan in het echt of juist lichter en sommige kleuren zullen meer verzadigd lijken op bepaalde beeldschermen. Als u de ervaring heeft dat de kleuren in het echt vaak afwijken van die op uw beeldscherm, dan kunt u de instellingen van uw monitor aanpassen.